13 Ocak 2016 Çarşamba
Memura hastalık izin hakları hastalık izni nedir
Emekli olacakları sevindiren Danıştay kararı!
Emekli olacakları sevindiren Danıştay kararı!
Yaş şartını tamamlamadan görevlerinde ayrılan kamu görevlileri hakkında Danıştay, emeklilik ve emekli aylığı alma hakkı ve sosyal güvenlik yönünden sağlık yardımından yoksun bırakılması hususunda emekli olacakları sevindirecek karar aldı.
Memurunyeri.com'un haberine göre emekli aylığı bağlanabilmesi için gerekli fiili hizmet süresi şartını tamamlayıp yaş şartını tamamlamadan görevlerinden ayrılan kamu görevlileri, sağlık yardımından yararlanma konusunda sıkıntı yaşayabilmektedirler.
Hemşire ve uzman ebelerin Ocak 2016 maaşı ne kadar olacak?
Hemşire ve uzman ebelerin Ocak 2016 maaşı ne kadar olacak?
Genel maaş zammı ve enflasyon farkı zammı ile asgari geçim indirimindeki artışa bağlı olarak uzman ebe ve hemşirelerin Ocak 2016 maaşları ne kadar olacak. İşte ayrıntılar...
Memurunyeri.com'un haberine göre kamu kurum ve kuruluşlarında hemşire veya ebe kadrolarında mesleki lisans mezunu olarak görev yapan 657 sayılı Kanuna tabi Devlet memurlarından, meslekleriyle ilgili alanda yüksek lisans yaparak diplomalarını Sağlık Bakanlığına tescil ettirmiş olanlar, ilave maaş artışı alacak.
10 Ocak 2016 Pazar
Bakan: ASM'ler Butik Hastaneye Dönüşecek
Sağlık Bakanı Mehmet Müezzinoğlu, eylem planı kapsamında önümüzdeki 6 ay içinde üç önemli düzenlemeyi hayata geçireceklerini açıkladı. Pakette, sağlık personeline yönelik şiddet olaylarını önlemeye yönelik önlemler, aile hekimliği ve bakanlıktaki çift başlılığa son vermeye dönük düzenlemeler bulunuyor. Gazetecilerle sohbet eden Müezzinoğlu, önümüzdeki haftalarda TBMM'ye sevk edilecek sağlık paketini anlattı.
Kamu Çalışanına 4 Müjde !
Hükümet memur sendikalarıyla imzalanan toplu sözleşme görüşmelerinde uzlaşmaya varılan başlıklara ilişkin çalışmayı şekillendirdi. Buna göre, yıpranma sistemi ile erken emeklilik, memura ibadet kolaylığı, yıllık izinlerin devri ve 4C'lilerin kademeli olarak kadroya alınması konusunda görüş birliğine varıldı. Kamudaki üniversite mezunu işçiler memur kadrosuna alınırken, sağlık çalışanlarının yıpranma hakkı da düzenlenecek.
Müdürlükler Birleştiriliyor
Sağlıkta yaşanan çok başlılığının sona erdirilmesi için çalışmalar yapıldığı ve ildeki tüm sağlık teşkilatının il sağlık müdürüne bağlanacağı yönünde haberlerle sizlere bilgi vermekteydik.
EBELERE HEMŞİRELİK YETKİSİ GELİYOR
Çalışan Annelere Yeni Haklar!!
Çalışan Annelere Yeni Haklar!!
Doğum sonrasında çocuğuna bakmak için çalışmayan ve sosyal güvenlikten mahrum kalan annelerin izin süresini borçlanma hakları asgari ücret zammından etkilenecek.
Doğum sonrasında çocuğuna bakmak için çalışmayan ve sosyal güvenlikten mahrum kalan annelerin izin süresini borçlanma hakları asgari ücret zammından etkilenecek.
Çünkü Aralık 2015 ayı içinde borçlanma talebinde bulunmayıp bir gün sonra yani 1 Ocak 2016’da borçlanma talebinde bulunanlar yüzde 30 oranında fazla para ödeyecekler.
1 Ocak'ta Ortalama Sağlıkçı Maaşı 150 TL artacak
1 Ocak'ta Ortalama Sağlıkçı Maaşı 150 TL artacak
Milyonlarca memur ve memur emeklisi, Ocak'ta zamlı maaş alacak. Toplu sözleşme çerçevesinde zam oranı yüzde 6 olacak. Ocak ayı yaklaşırken, yeni maaşlar da belli oldu. Buna göre; memur maaşlarında 122 lira ile 494 lira arasında artış olacak. En düşük memur emeklisi maaşı da 90 lira yükselecek. Halen 2 bin 29 lira olan en düşük memur maaşı, 2 bin 151 liraya yükselecek.
Milyonlarca memur ve memur emeklisi, Ocak'ta zamlı maaş alacak. Toplu sözleşme çerçevesinde zam oranı yüzde 6 olacak. Ocak ayı yaklaşırken, yeni maaşlar da belli oldu. Buna göre; memur maaşlarında 122 lira ile 494 lira arasında artış olacak. En düşük memur emeklisi maaşı da 90 lira yükselecek. Halen 2 bin 29 lira olan en düşük memur maaşı, 2 bin 151 liraya yükselecek.
'Vekil ebe, hemşire ve aile sağlığı çalışanı, kadroya geçirilmeli'
Sağlık ve Sosyal Hizmet Çalışanları Sendikası (Sağlık-Sen) Genel Başkanı Metin Memiş, "Taşeronların kadroya alınması sürecinde vekil ebe, hemşire ve kamu dışı aile sağlığı çalışanı arkadaşlarımızın da kadroya alınmasını istiyoruz" dedi.
İZMİR'DEHEMŞİRELER 'KAN AĞLIYOR'
İZMİR'DEHEMŞİRELER 'KAN AĞLIYOR'
İzmir'de, bir çocuk hastanesinde çalışan hemşireler, hemşire sayısında yetersizlik, bir hemşireye düşen hastanın fazlalığı, hemşirelerin yaşadığı sosyal ve ekonomik sorunlar, mali ve özlük haklarında iyileştirilmeye gidilmemesi nedeniyle 'kan ağlayan' hemşire maskeleri ile hastane önünde eylem yaptı.
İzmir'de, bir çocuk hastanesinde çalışan hemşireler, hemşire sayısında yetersizlik, bir hemşireye düşen hastanın fazlalığı, hemşirelerin yaşadığı sosyal ve ekonomik sorunlar, mali ve özlük haklarında iyileştirilmeye gidilmemesi nedeniyle 'kan ağlayan' hemşire maskeleri ile hastane önünde eylem yaptı.
İlave bir kademe tam olarak ne zaman uygulanacak?
İlave bir kademe tam olarak ne zaman uygulanacak?
657'nin değiştirilen 64. maddesi ve eklenen geçici 36. maddesine göre;
Pamukçuk Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?
Pamukçuk Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?
Ağız içi iltihabı olarak bilinen bu hastalık türü doğumun ilk haftasında kendini belli etmeye başlar.Yeni doğan bebeklerin ve ailelerin büyük sorunudur. Yetişkinlerde görülmez. Mantar ve bu sınıftan gelen ilkel bir bitki türüdür hastalığın ana sebebi. Anne rahminde bulunan küçük bir mikrop ya da iltihap doğum sırasında bebeğe geçebilir ya da emme sırasında biberondan bulaşabilir. Pamukçuk hastalığı çok sık rastlanan bir hastalıktır ve tedavisi mümkündür. Yeni doğan bir bebek zayıf ve korumasız olduğu için birçok hastalığa yakalanabilmektedir fakat pamukçuk hastalığı en sık rastlananıdır. Doğum sırasında müdahale edilemediğinden bebek anne rahminden(eğer ki anne rahmi iltihaplı ise) her türlü hastalığı kolayca alabilir. Pamukçuk tedavisi kolay ve bir o kadar da kısa sürelidir, öncesinde annenin rahim ağzı tedavisi gerçekleştirilmelidir.
Hemanjiom (Damar Beni)
Hemanjiom (Damar Beni)
Mutlu bir evlilik sonucunda dünyaya gelen yavrularımız bizleri mutlu ettikleri kadar bazende ortaya çıkan sağlık sorunları ile birlikte üzebiliyorlar. Özellikle doğum sonrası ortaya çıkan sağlık sorunları her ne kadar canımızı sıksada, soğuk kanlılığınızı koruyarak gerekli önlemleri almalı ve gerekli adımları atmalıyız. Şayet önlem alındığında, geç kalınmadan tedavi süreci başlatıldığında bir çok sorunun çözümsüz olmadığını göreceksiniz. Özellikle anne adayları çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi edinmeli, ortaya çıkabilecek sonuçlara karşı bilgi sahibi olamlıdır. Yeni doğan bebeklerde bir çok hastalık görülebilir, onlardan biride Hemanjiom olup, bu sizi şaşırtmamalıdır. Tam olarak neden kaynaklandığı bilinmeyen hemanjiom tedavisi gelişen teknoloji ile birlikte oldukça kolaylaşmıştır.Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL)
Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL)
Akut Lenfositik Lösemi veya Akut Lenfoid Lösemi olarak da
adlandırılan Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL) kanın ve kemik iliğinin bir
çeşit kanseridir. Hızlı seyirli olup tedavi edilmezse çok çabuk
kötüleşir. Çocukluk çağının en sık görülen kanseridir, erişkin yaş
grubunda ise her 100.000 kişi arasında 1-2 kişide hastalık ortaya çıkar.
Beyaz
kan hücrelerimizden olan lenfositler kemik iliğindeki öncü hücreleri
olan lenfoblastlardan oluşurlar. Akut lenfoblastik lösemi,
lenfoblastların olgunlaşma sürecinin bozulması neticesinde oluşan
anormal hücrelerin kontrolsüz olarak aşırı çoğalmaları ile ortaya çıkar.
Lösemi hücreleri denen bu anormal hücreler işlevsizdirler, hızla
çoğalarak normal hücrelerin yerini alır ve hastalık belirtilerini
oluştururlar.
Çocukluk dönemi lösemilerinin % 80'i ALL iken, tüm erişkin lösemilerin %20'sidir.
Kalbin Sinsi Düşmanı Mitral Kapak Hastalığı
Kalbin Sinsi Düşmanı Mitral Kapak Hastalığı
Mitral Kapak Nedir?
Kalbimizde işlev yapan ve kanın geriye
kaçmasını engelleyen bir kapakcıktır mitral kapak. Bu kapak kalbin sol
kulakcığı ile sol karıncığı arasında yer alır ve açıklığı 4-6 cm2’dir.
Mitral kapağın açılıp kapanması sağlayan üç adet kas vardır. Bu kaslar
ya da kapağın sol kapakcığa tutunmasını sağlayan ipliksi dokularda
herhangi bir hasar ya da deformasyon oluşması kapakta yetmezlik yapar.
Bu yetmezlik ise mitral kapak hastalığı olarak adlandırılır.
Hastalık oldukça sinsi şekilde ilerler
ve seneler sonra akciğer yetmezliği, hipertansiyon gibi şikayetlerle
doktora gidildiğinde hastalık bulunur. Mitral kapak hastalığı vücutta
ödem, damar yetmezliği, hipertansiyon gibi hastalıklara sebep olur.
Perikardit
Perikardit
Çoğunlukla iltihaplanma, viral (virüsün yol açtığı) bir enfeksiyondan kaynaklanır fakat diğer mikroorganizmalar da (tüberküloz bakterileri gibi) perikardiyumu enfekte edebilir. Lupus gibi bir bağ doku hastalığından kaynaklanan iltihaplanma da perikardite neden olabilir.
Perikardit, bir kalp krizinin ya da kronik böbrek yetmezliğinin, kalp ameliyatının ya da göğüs ameliyatının bir komplikasyonu da olabilir. Son olarak, perikardiyal iltihaplanma, perikardiyum tümörler özellikle lenfomlar ya da meme veya akciğer kanserinden kaynaklanan tümörler-tarafından istila edildiğinde ve tümörler için yapılan radyasyon tedavisinden kaynaklanabilir.
Perikardiyum iltihaplandığında, perikardiyal tabakalar birbirine sürtünerek bir friksiyona (sürtünmeye) neden olur. Bazen iltihaplanma perikardiyumda aşırı sıvının toplanmasına neden olur; bu durum perikardiyal efüzyon olarak adlandınlır.Perikarditin kronik bir şekli olan konstriktif perikarditte, uzun süren iltihaplanma perikardiyumda yaralı dokunun birikmesine yol açar.
Ateşli Romatizma
Ateşli Romatizma
Esas itibariyle kalp, en azından geçici olarak, her zaman etkilenir. Kalp kapakçıklarında, streptokok boğaz ağrısı ya da kızıl gibi tedavi edilmeyen bir streptokok enfeksiyondan sonra kalıcı hasar (romatik kalp hastalığı) gelişebilir.Bağışıklık sisteminin streptokoksik bakterilere gösterdiği reaksiyonun, bağışıklık sisteminin, diğer otoimmün hastalıklarda olduğu gibi, kalbe ve diğer organlara hasar vermesine neden olduğu düşünülür.
Ateşli romatizma, daha küçük çocukların ve yetişkinlerin de etkilenebilmesine rağmen, genellikle 5 ila 15 yaş arasındaki çocukları etkiler.
Son 50 yılda, Amerika Birleşik Devletleri’nde ve diğer gelişmiş uluslarda, ateşli romatizma nadirleşmiştir çünkü ateşli romatizmaya neden olan streptokoksik bakteri türleri çok daha az yaygındır.Ancak, gelişmekte olan uluslarda, ateşli romatizma halen yaygın ve ciddi bir sorundur. Bir kişide ateşli romatizma geliştiğinde, bu kişi ateşli romatizmayı takip eden enfeksiyonlarla birlikte bu hastalığa tekrar yakalanmaya karşı daha savunmasız bir hale gelir.
Sinüzit Belirtileri ve Tedavisi
Sinüzit Belirtileri ve Tedavisi
Uzun süren nezle ve ya grip hastalığınız sonucu sinüslerinizde bir tahrip meydana gelmiş ve sizde kalıcı bir burun tıkanıklığı, geniz akıntısı,
özellikle göz çevresinde ağrı bırakmış olabilir. Bu tür sorunlar
sinüzit olarak nitelendirilir. Toplum içinde her beş kişiden dördünde
rastladığımız bu sorunlar sinüzit hastalığı olarak adlandırılır.
Sinüzit Nedir?
Geçirilen ve çok dikkate alınmayan,
iyileşmesi için tedavi edilmeyen bir nezle sonucu, burun iç mukozasının
ve burun etlerinin şişmesi nedeniyle burun ile içinde bulunan ve sinüs
adı verilen hava boşlukları arasındaki hava akımı kesintiye uğrar.
Yeterli hava akımının olmaması durumunda sinüslerde yani hava
boşluklarında mikrop oluşmaya başlar ve sinüsler iltihap alır. İşte bu
durum “sinüzit” olarak tanımlanır.
Şakak,
alın, burun ve göz çevresi gibi hava dolu boşlukları olan bölgelere
sinüs adı verilmektedir. Bu sinüslerin büyüklükleri değişiklik
göstermekte ve bulunan sayıları genelde 15 ile 20 arasındadır. Sinüsler
kanallar yoluyla burun yoluna açılırlar. Bu kanalların içerisinden burun
mukozası geçerek burada ürettiği salgıların burun içerisine gelerek
buranın nemli kalmasını sağlar ve solunum yollarının ısıtılmasına
yardımcı olur. Eğer mukoza iltihaplanma gösterirse sinüzit meydana
gelir.
Çocuğunuzu Kruptan Koruyun
Çocuğunuzu Kruptan Koruyun
Krup Nedir?
Genellikle küçük çocuklarda görülen,
gırtlak ile çevresini tutan viral bir hastalıktır. İlkbahar ve kış
aylarının başlarında daha sık görülmektedir. Krup çocukların ses
tellerinde şişme meydana getirerek rahatsızlık vermektedir. Gırtlak
kısmını saran bu virüsler, hastalığı soğuk algınlığına çeviren virüs
tipleridir.
Çocuklar üzerinde ateşlenme, baş ağrısı,
huzursuzluk ve burun akıntısı gibi rahatsızlıklar ile kendini
göstermektedir. Eğer zamanında müdahale edilmez ise nefes borusu,
gırtlak ve bronşlara ilerleyerek, bu bölgelerdeki salgılarda artış
meydana getirir. Ağır geçirilen bu hastalık çocukta halk arasında
hırlama olarak adlandırılan stridor denilen bir ses duyulur. Bu
hastalığın en belirgin özelliği ise çocuğun havlama tarzında öksürmesi
ve ses kısıklığıdır.
Bu hastalık çocuklar üzerinde genel
olarak yatarken yoğunlaşmaktadır. Çocukluk döneminde bu hastalık kendi
haline bırakılıp müdahale edilmez ise 5-6 gün içerisinde kendiliğinden
iyileşme gösterir. Fakat öksürme rahatsızlığı durmaksızın devam
edebilir.
Krup hastaları genelde ayakta tedavi
görmektedir. Bu hastalığa ağır yakalanan kişilerin yaklaşık %10’a yakını
hastanede hekim kontrolü altında yatış göstermektedir.
Vitiligo Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?
Vitiligo Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?
El,
yüz ve vücudun belirli bölgelerinde oluşan süt beyaz lekeler hayatınızı
sandığınızdan çok daha zor bir duruma sokabilir. Fiziksel görünümünüzde
ciddi bir değişiklik oluşturan bu lekeler sadece vücudunuzu değil
psikolojinizi de olumsuz şekilde etkiler. İşte vücutta bu şekilde
beliren lekelere vitiligo adı verilmektedir.
Vitiligo nedir?
Vücudumuzu kaplayan derimizde pigment
üreten melanosit hücreleri vardır. Bu hücrelerin görevi pigment üretmek
yani derimize renk vermektir. Melanosit hücreleri herhangi bir nedenden
dolayı işlem göremez duruma gelirse, hasar görürse pigment üretemez hale
gelir.
Vücutta deri rengi için yeterli pigment
üretilemediği durumda, vücudun belirli yerlerinde, büyüklükleri ve
sınırları belli olan yama şeklinde süt kadar beyaz lekeler meydana
gelir. Bu lekeler vitiligo olarak tanımlanır.
Kabusumuz Olan Minik Noktacıklar Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?
Kabusumuz Olan Minik Noktacıklar Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?
Hiç ummadığımız bir anda yanağımızda ya da alnımızda çıkan minik bir noktacık son derece canımızı sıkabilir. Ne yazık ki bu minik noktacıktan hemen kurtulmamızda mümkün olmaz. Bazen iltihaplı şekilde korkunç görünümler alan bu noktacıklara genel olarak sivilce adı verilir.Peki nedir sivilce?
Akne vulgaris olarak adlandırılan ve halk arasında sivilce olarak bilinen bu hastalık hemen herkesin çok sık karşılaştığı bir deri hastalığıdır. Deri de kırmızı renkte, siyah nokta şeklinde kendini göstermektedir. Deride yağ oranı yüksek olan kısımlardan daha çok kendini gösteren bir rahatsızlıktır.
Ergenlik çağının başlarında boy göstermekte olup bu zamanda oluşan sivilcelere zamanında müdahale edilmediği taktirde ileride kalıcı izler bırakabilmektedir.
Sivilce denildiğinde akla ergenlik gelmemelidir. Sivilceler genel olarak 12 ile 18 yaşları arasında kendini gösterse de kadın ve erkekte olmak üzere hemen hemen her yaşta görülebilen bir rahatsızlıktır. Toplumumuzun %80’inde görülen bir durumdur.
Soğuk Algınlığı ve Tedavisi
Soğuk Algınlığı ve Tedavisi
Soğuk alma, üşütme sonucu üst solunum yollarında, nezle, boğaz ağrısı, kırıklık ve ürpermeyi izleyen ateş yükselmesi gibi belirtilerle herkeste ve sık görülen bir hastalıktır. Halk arasında yanlış olarak grip diye isimlendirilen soğuk algınlığı, basit ve 2-3 günde iyileşen bir hastalıktır.Bu hastalığı oluşturan 200 kadar çeşitli virüs vardır. Bahar aylarında ufak salgınlara bile neden olabilir. Bu zamanlarda kalabalıklardan sakınmalıdır. Koruyucu olarak aşı yapılabilir, C vitamini alınabilir. Aşı olarak influenza virüsüne karşı hazırlanmış bivalan aşılar bulunmaktadır. Viral enfeksiyonlara karşı direnç sağlamak için vücudun meydana getirdiği ve interferon adı verilen proteinler henüz tedavi alanına girmemiştir.
Eklampsi, Gebelik Zehirlenmesi
Eklampsi, Gebelik Zehirlenmesi
Ailevi Akdeniz Humması
Ailevi Akdeniz Humması
Bu hastalık, herediter yani kalıtımsal bir hastalıktır. Çocukluk çağında başlar ve ömür boyu devam eder. Nedeni tam olarak aydınlatılamamıştır. Karın ağrısı ve ateşle başlar. Peritonit samlabilir. Ayrıca sırt ve göğüs ağrıları, eklemlerin şişmesi de görülür ve bu belirtiler nöbet şeklinde düzensiz olarak haftada veya ayda bir tekrarlar. Bu yüzden tekrarlayıcı selim peritonit (periyodik hastalık) adı da verilmiştir. Karın ağrısı ile ateşin aynı zamanda başlaması akut apandisitten ayırt edilmesini sağlar.
Dizanteri nedir? Belirtileri, nedenleri ve tedavisi
Dizanteri nedir? Belirtileri, nedenleri ve tedavisi
Dizanteri nedir? Dizanteri, ishalle birlikte görülen
bulaşıcı ve salgın bir kalın bağırsak hastalığıdır. Yaşlılarda, küçük
çocuklarda ve Bebeklerde dizanteri çok daha tehlikelidir ve ölümlerle
dahi sonuçlanabilir.
EPİLEPSİ (SARA HASTALIĞI)
EPİLEPSİ (SARA HASTALIĞI)
Halk arasında "sara" olarak da bilinir. Epilepsi nöbeti, kısa süreli beyin fonksiyon bozukluğuna bağlıdır. Bir grup beyin hücrelerinin aniden başlayan, geçici, anormal elektrik deşarjları (boşalımları) sonucu ortaya çıkan bir klinik durumdur.
Epilepsi hastalığı ise,birden fazla ortaya çıkan, tekrarlayan epileptik nöbetleri tanımlar. Epileptik nöbetler gündüz, gece veya hem gece hem de gündüz ortaya çıkabilir.
Yönergeler
- Sağlık Bakanlığı 4/B Sözleşmeli Personelinin Yeniden Hizmete Alınması ve Kurum İçi Yer Değişikliğine Dair Yönerge
- Sağlık Personelinin İl İçi Yer Değişikliğinin Usul ve Esaslarına Dair Yönerge
- Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarında Görev Yapan Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı Dışı Personelin Atama Ve Yer Değişikliği Yönergesi
SAGLIK BAKANLIĞI İLE İLGİLİ KANUNLAR
Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği
Sağlık Bakanlığı Ve Bağlı Kuruluşları Personeline Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik
Sağlık Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Ünvan Değişikliği Yönetmeliği
Sağlık Uzmanlığı Yönetmeliği
Kamu Kurum Ve Kuruluşlarına Açıktan Kura İle Atanacak Bazı Sağlık Personelinin Atama Esas Ve Usullerine İlişkin Yönetmelik
Sağlık Bakanlığı Disiplin Amirleri Yönetmeliği
Sözleşmeli Sağlık Personeli Disiplin İle Disiplin Kurulları Hakkında Yönetmelik
Sağlık Bakanlığı Ve Bağlı Kuruluşları 4924 Sayılı Kanuna Tabi Sözleşmeli Sağlık Personeli Atama Ve Yer Değiştirme Yönetmeliği
Yalova Termal Kaplıcaları İşletme İdaresinin Çalışma Usul ve Esasları ile İşletmeye Dair Her Türlü Mali Ve İdari Muamelelerin Yürütülme Şekline ve Muhasebe Usullerine Dair Yönetmelik
Yalova Termal Kaplıcalarının Gerçek Kişilere veya Özel Hukuk Tüzel Kişilerine Kiralanmak veya Restore Et-İşlet-Devret Usulü ile Devredilmek Suretiyle İşletilmesine Dair Yönetmelik
SERTİFİKA YÖNETMELİĞİ
HEMŞİRELİKTE ÖZEL ALAN YETKİ
BELGESİ /SERTİFİKA VERİLMESİ
USUL VE ESASLARINI
BELİRLEYEN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu yönetmeliğin amacı,
Türkiye’de diploması onaylanmış hemşire
ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık
memurlarına yönelik “Hemşirelikte Özel Alan Sertifika Eğitimi
programlarının” usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu yönetmelik, sağlık
hizmetlerinde görevli hemşire ve sağlık memurlarının hemşireliğin özel alanlarında
eğitilerek yetki belgesi/ sertifika almalarını sağlayan “Hemşirelikte Özel Alan
Eğitimi”nin usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu yönetmelik; 6283 Sayılı
Hemşirelik Kanununun 8. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.(Değ.:
Kanun No. 5634 RG: 2.5.2007/26510)
Hemşireler meslekleri ile ilgili olan özellik arz eden birim ve alanlarda belirlenecek esaslar çerçevesinde yetki belgesi alırlar. Yetki belgesi alınacak eğitim programlarının düzenlenmesi, uygulanması, koordinasyonu, belgelendirme ve tescili ile kredilendirme ve yetki belgelerinin iptali gibi hususlar, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Hemşireler meslekleri ile ilgili olan özellik arz eden birim ve alanlarda belirlenecek esaslar çerçevesinde yetki belgesi alırlar. Yetki belgesi alınacak eğitim programlarının düzenlenmesi, uygulanması, koordinasyonu, belgelendirme ve tescili ile kredilendirme ve yetki belgelerinin iptali gibi hususlar, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Tanımlar
Madde 4- Bu
yönetmelikte geçen,
“Bakanlık”: Sağlık Bakanlığını;
“Hemşirelik Eğitim
Kurumu”: Hemşirelikte lisans
eğitimi veren herhangi bir yüksek öğretim kurumunu;
“Türk Hemşireler Derneği Eğitim Konseyi (Kurulu)”: Türk Hemşireler Derneği bünyesinde, Hemşirelik
Eğitim Kurumları ve Hemşirelik Özel Alan Dernekleri yöneticilerinden oluşan
kurulu
“Hemşirelik Özel Alan Derneği”: Hemşireliğin özel bir alanında Türk Hemşireler Derneği
üyesi olarak faaliyet gösteren tüzel kuruluşu;
“Hemşirelikte
Özel Alan Eğitim Üst Kurulu”: Bakanlık Müsteşar yardımcısının
başkanlığında, Sağlık Eğitim Genel Müdürlüğü, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ve Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün birer temsilcisi ile Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim
Konseyi (THD-HEK)’nin yedi üyesinden
oluşan toplam 11 kişilik kurulu;
“Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”: İlgili özel
alan/dal eğitiminde yetkin olan, Hemşirelik
eğitim kurumları ve Hemşirelik Özel Dal/Alan Dernekleri temsilcilerinden oluşan
en az 3 kişilik kurulu;
“Koordinatörler”: Özel
alan/dal eğitim programının koordinasyonundan sorumlu, o alanda eğitimli, uzman
(doktora ve yüksek lisans diplomalı) hemşireleri;
Öğretim
Elemanı”: İlgili özel alan/dal eğitimini yürütmek üzere Hemşirelik Yüksek
Okulları ve uygulama alanlarında görevli akademik ünvanlı (en az yüksek lisans
diplomalı) hemşireler ile ilgili alanda yetki belgesi/sertifika sahibi rehber hemşireler ve diğer ilgili
eğitimcileri (hekim, fizyoterapist, diyetisyen, psikolog, vb);
“Klinik
Rehber Hemşireler”: Katılımcılara, ilgili
özel alan/dal eğitiminin uygulamalı bölümünde rehberlik yapan, en az lisans
diplomalı ve ilgili alanda yetki belgesi sahibi hemşireleri;
“Özel Alan/Dal Eğitimi”:
Türk Hemşireler Derneği Eğitim Konseyi (Kurulu) tarafından süresi, içeriği ve sıklığı belirlenen, herhangi bir hemşirelik
alanında temel hemşirelik eğitimi süresince
edinilenden/kazanılandan daha ileri düzeyde bilgi ve beceriyi kazandıran; yüz yüze veya uzaktan ve en az yarı süresi uygulamalı olan eğitim programını;
“Uygulama
Alanı”: Özel alan/dal eğitiminin uygulamalı bölümünün yürütüldüğü ilgili
sağlık kurum ve kuruluşların;
“Katılımcı”: Özel alan/dal eğitimine
katılan, Türkiye’de diploması onaylanmış, meslekte en az bir yıl deneyimli hemşire ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık
memurlarını,
“Özel Alan/Dal hemşiresi”:
Özel alan eğitimi programını tamamlayan ve o alanda yetki belgesi alan hemşire
veya sağlık memurunu,
“Yetki Belgesi” (Sertifika): Hemşirelikte Özel
Alan eğitim programını başarı ile tamamlayan hemşire ve sağlık memurlarına
verilen ve Sağlık Bakanlığı, eğitimi yürüten hemşirelik programı yöneticisi ve
varsa ilgili özel dal derneği yoksa Türk Hemşireler Derneği başkanının
imzalayacağı belgeyi ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler ve Usuller
Madde 5- Hemşirelikte özel alan/dal eğitiminin
planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi ile katılımcıların istihdam
edilmesinde aşağıdaki ilke ve usuller esas alınır.
İlkeler:
a.
Özel alan/dal eğitimi,
Hemşirelikle ilgili kuruluşlar ( okullar, dernekler, birlik v.b)
tarafından hemşirelikle ilgili
mevzuata dayandırılarak geliştirilir, yürütülür ve kontrol edilir.
b.
Özel alan/dal eğitimi hemşireliğe
özgüdür, hemşireliğin felsefesi, ana amacı, işlevleri ve etik kuralları ile uyumludur.
c.
Özel alan/dal eğitimi, temel
hemşirelik eğitiminde kazandırılan bilgi beceri ve tutumun ilerisinde bir
derinlik ve kapsamda olup araştırma ve deneyimlerle
sürekli olarak geliştirilir ve güncellenir.
d.
Özel alan/dal eğitimi, hem
istek, hem de gereksinim doğrultusunda belirlenir.
e.
Özel alan/dal eğitimi, hemşirelik mesleği kapsamında
olup sürekli tekrarlayan sorunlara ve olgulara odaklanır.
f.
Özel alan/dal eğitimi,
kabul edilmiş ulusal düzeyde mesleki standartlar ve özel alana ilişkin eğitim
standardı ile uyumludur.
g.
Özel alan/dal eğitim programının kredilendirilmesi
doğrudan hemşirelik mesleği ya da ülkemizdeki diğer sağlık meslekleri için
belirlenen kredilendirme sistemi ile uyumludur.
h.
Özel alan/dal eğitimi özellikle uygulama yönünden
uygun kaynaklara sahip olan bir üniversitenin hemşirelik eğitim
kurumlarının ve ilgili özel dal/alan hemşirelik
derneğinin ortak sorumluluğundadır.
i.
Koordinatörler özel
alan/dal eğitim programı süresince tam zamanlı görev yapar.
Usuller:
a. Özel alan/dal eğitimi; Sağlık
hizmetlerinde ihtiyaç duyulan alanlarda Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik
Eğitim Konseyine yapılan başvurular, Türk Hemşireler Derneği bünyesinde
oluşturulmuş olan Özel Alan Bilimsel Danışma Kurulu tarafından
değerlendirilir. Uygun görülen program Türk Hemşireler Derneği tarafından
Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kuruluna sunulur ve Eğitim Üst Kurulu’nun
onayı alındıktan sonra yürürlüğe konulur.
b. Özel alan eğitim programları, tercihen
uzman (doktora ve yüksek lisans diplomalı) ya da o alanda sertifikalı ve
eğitim formasyonu olan lisans diplomalı hemşire ve sağlık memurları tarafından
koordine edilir.
c.
Özel
alan eğitim programları, Hemşirelik Yüksek Eğitim programı bulunan illerde, Hemşirelik Eğitim kurumları ve ilgili özel alan hemşirelik
derneğinin ortak sorumluluğunda, Özel alan eğitiminin uygulamalı
bölümünün yürütüldüğü ilgili sağlık kurum ve kuruluşlarının hemşire yöneticileri ile işbirliği yapılarak yürütülür.
d.
Özel
alan eğitim programları her yıl açılır
e.
Özel alan eğitimi alan hemşire ve sağlık memurlarının atama ve
görevlendirmeleri, aldıkları eğitime uygun hizmet sunan sağlık kuruluşlarına ve
bu kuruluşların ilgili birimlerine yapılır.
f.
Özel alan eğitimi almış hemşire ve sağlık memurlarının özlük hakları
iyileştirilir.
d.
Özel alan eğitimi almış hemşire ve
sağlık memurlarının hizmete katkıları araştırmalarla ölçülür ve
değerlendirilir; bu sonuçlar programların yeniden planlanmasında kullanılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
6-Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’nun çalışma esas ve
usulleri:
a. Bakanlık Müsteşar
/Yardımcısının başkanlığında, Sağlık Eğitim Genel Müdürlüğü, Tedavi Hizmetleri
Genel Müdürlüğü ve Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün birer temsilcisi
ile Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyi (THD-HEK)’nin yedi
üyesinden oluşur.
b. Bakanlık temsilcileri, Sağlık
Bakanlığı’nın ilgili Genel Müdürlüklerince görevlendirilir. Türk Hemşireler
Derneği temsilcileri Derneğin Hemşirelik Eğitim Komisyonu üyeleri arasından
belirlenir.
c. Eğitim Üst Kurulu üyeleri, iki yıl süre için görev yapar. Yeni
kurul üyeleri seçilinceye kadar mevcut üyelerin görevi devam eder. Üyeliğe
tekrar seçilmek mümkündür. Kurul toplantılarına kabul edilebilir bir mazereti
olmaksızın iki defa üst üste veya bir üyelik döneminde toplam dört defa
katılmayan üyenin kurul üyeliği sona erer. Üyeliğin boşalması halinde kalan
süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
d. Kurul Ocak, Mayıs ve Eylül
aylarında olmak üzere en az üç kez toplanır. Bakanlık gerekli hallerde kurulu
toplantıya davet edebilir ve en az 15 gün önce üyelere yazılı olarak
bildirilir.
e. Kurul en az 6 üyenin katılımı
ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Oylarda
eşitlik olması halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır.
f. Kurul kararları karar
defterine yazılır ve toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır. Kararı
imzalamadan toplantıyı terk eden üye o toplantıya katılmamış sayılır. Karara
muhalif olanlar, şerh koymak suretiyle kararları imzalarlar. Muhalif görüş
gerekçesinin karar altında veya ekinde belirtilmesi zorunludur.
f. Kurulun sekreterya hizmetleri Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülür.
g. Kurul gerekli gördüğü
hallerde, ilgili sivil toplum kuruluşunu
tüm masrafları kendilerine ait olmak üzere toplantıya davet edebilir.
h. Ankara dışından toplantıya katılan kurul üyelerine 6245 sayılı
Harcırah Kanunu Hükümleri çerçevesinde Bakanlık tarafından harcırah ödenir.
Madde 7- Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulunun yetki, sorumluluk
ve görevleri şunlardır:
- Türk Hemşireler Derneği tarafından önerilen
sertifika programlarını yönetmelik ilkeleri doğrultusunda değerlendirmek,
başvuran kurumlara eğitim yetkisi vermek veya verilmiş yetkiyi kaldırmak,
- Ulusal düzeyde hemşirelikte özel alan eğitim
faaliyetlerinin sonuçlarını değerlendirmek,
- Eğitilen personelin özlük
haklarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için ilgili kuruluşlarla
işbirliği yapmak.
Madde 8- Hemşirelik Eğitim Konseyi (HEK) THD bünyesinde kurulmuş
olan Türk Hemşireler Derneği’nden 3 temsilci ile Hemşirelik Eğitim Kurumları ve
Hemşirelik Özel Alan Dernekleri başkan ya da temsilcilerinden oluşan ve hemşirelikte temel ve temel üstü
eğitimle ilgili geniş katılımlı bir kuruldur.
THD- HEK’e
görevlendirilenler, üç yıl süre ile
görev yapar. Yeni kurul üyeleri seçilinceye
kadar mevcut üyelerin görevi devam eder.
Madde: 9- Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyinin görev,
yetki, sorumlulukları şunlardır:
- Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyi, özel alan hemşirelik eğitimi programlarını, Türk Hemşireler Derneğinin ‘Özel Alan Hemşirelik Eğitimi Yönergesi’ doğrultusunda yönetir.
- Hemşirelik alanında Özel Dal Dernekleri ve eğitim kurumları tarafından teklif edilen sertifika programları ile ilgili başvuruları, ulusal ve uluslar arası standartlar doğrultusunda değerlendirmek üzere ilgili Hemşirelik Özel Alan Bilimsel Kurullarını (Board/Çalışma Grupları) oluşturmak,
- Uygun görülen programları ‘Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’na sunmak,
- ‘Hemşirelikte Özel
Alan Eğitim Üst Kurul’u tarafından açılması istenen programlara ilişkin
‘Özel Alan Bilimsel Kurulları’nı oluşturmak ,
- Özel Alan Bilimsel Kurulları tarafından oluşturulan eğitim programlarının, Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu aracılığı ile uygulanmasını sağlamak,
- Uygulanan sertifika programlarını değerlendirmek ve sonuçlarını ‘Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’na bildirmek.
Madde 10-Hemşirelikte
Özel Alan Bilimsel Kurulu
Açılacak
her özel hemşirelik alanı için, Türk Hemşireler Derneği-HEK tarafından
çağrılan, ilgili özel alanda uzman olan hemşirelik öğretim üyeleri ve var ise
hemşirelik özel dal derneklerinin yok ise THD’ nin en az lisans diplomalı ve
sertifikalı temsilcileri ile “eğitim fakültelerinin “program geliştirme” ve
“ölçme ve değerlendirme” uzmanlarından oluşur.
Madde 11-
Özel Alan Bilimsel Kurulu yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeler ışığında
eğitim programı düzenlenecek özel alanların görev analizlerine ve görev
tanımlarına dayalı ders müfredatını oluşturmak ,
b. Özel
alan/dal eğitimlerine model olacak eğitim planlarını hazırlamak ve Hemşirelik
Eğitim Konseyi’ne önermek,
c. Özel
alan/dal eğitiminde sorumluluk almak isteyen hemşirelik kuruluşlarının
programlarının uygunluğunu değerlendirmek, uygulanan programları denetlemek ve
sonuçlarını Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne rapor etmek,
d. Eğitimlerle
ilgili yayın ve doküman çalışmaları yapmak,
e.
Özel alan/dal
eğitimi almış hemşire ve sağlık memurlarının hizmete katkılarını araştırmalarla
ölçmek, değerlendirmek; bu sonuçlardan programların yeniden planlanmasında yararlanmak,
f.
Özel alan/dallarla
ilgili “Ulusal Bakım Protokolleri”ni belirlemek ve duyurulmak üzere
Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne önermek,
g. Yönetmeliğin
uygulanması ile ilgili olarak “Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne gerekli gördüğü
diğer konularda görüş bildirmek.
h. Programın
kredilendirme sistemini oluşturmak ve Hemşirelik
Eğitim Konseyi’ne önermek.
Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu
Madde 12-
Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”, ilgili
özel alanda yeterli kaynaklara (Öğretim üyesi, uygulama
alanı, malzeme vb donanıma) sahip bir üniversiteye bağlı hemşirelik eğitimi veren kurumun ve var
ise özel dal derneklerinin yok ise THD’ nin
en az lisans diplomalı ve sertifikalı temsilcilerinden oluşan en az 3 kişilik
kurulu,
Özel hemşirelik alanında
özelleşmiş en az bir hemşire, bir yönetici hemşire ve bir eğitim hemşiresi de
yer alabilir. Eğitim programı hem özel alanda hem de eğitimde yetkili (en
az )bir hemşire tarafından koordine edilir. Kurs koordinatörünün bilgi ve
becerisini yenilemek için maddi ve yönetsel destek sağlanır.
Madde 13- Eğitim Düzenleme ve Yürütme
Kurullarının yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.
Belirlenen özel
alan/dal eğitim planlarını “Eğitim
Üst Kurulu”na sunmak ve onaylatmak,
b.
Belirlenen özel
alan/dal eğitim programlarını yürütmek üzere koordinatör/koordinatörler seçmek,
c.
İlgili özel
alan/dal eğitimine ilişkin eğitim ortamını hazırlamak,
d.
İlgili özel
alan/dal eğitiminde kullanılacak kaynak ve dokümanları (kurs notları devam
çizelgesi, sınav kağıtları, beceri kontrol listeleri vb.) oluşturmak,
e.
İlgili özel
alan/dal eğitim programında rol alacak eğitimcilerle işbirliği yapmak,
f.
Uygulamalı
eğitimle ilgili kuruluşların yöneticileri ile işbirliği yapmak, uygulamalı
eğitimde rol alacak “Klinik Rehber Hemşireler” i belirlemek,
g.
İlgili özel
alan/dal eğitim programına başvuran kişileri değerlendirmek ve katılımcıları
belirlemek,
h.
Programla ilgili
kişi ve kuruluşlarla yazışma ve iletişimi sağlamak,
i.
Programı başarı
ile tamamlayanların yetki belgelerinin düzenlenmesini sağlamak,
j.
İlgili özel alan/dal
eğitim programı ile ilgili kayıtların tutulmasını sağlamak ve her bir programla
ilgili rapor hazırlamak ve bu raporları THD’ ye ve “Eğitim Üst Kurulu”na
bildirmek,
k.
İlgili özel
alan/dal eğitim programında görev alan eğitimcilere ders ücreti, harcırah,
yolluk vb ödemelerin yapılmasını sağlamak,
.
Koordinatörler
Koordinatörler” Özel alan/dal eğitim programının koordinasyonundan
sorumlu, en az lisans diplomalı (o alanda sertifikalı ve eğitim formasyonu
olan) ya da uzman (doktora ve yüksek lisans diplomalı) hemşirelerdir. Düzenleme
kurulu içinden en az bir kişi koordinatör seçilir.
Madde 14- Koordinatörlerin yetki, sorumluluk
ve görevleri şunlardır;
a.
Eğitim Düzenleme
Kurulunun Madde 11’de yer alan yetki sorumluluk ve görevlerinin c,d,e,f,g,i,j,k
fıkralarında belirtilen görevleri, Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kuruluna karşı
sorumlu olmak üzere yürütmek,
b.
İlgili özel
alan/dal kuramsal ve uygulamalı eğitimini izlemek ( kapsam,devam,disiplin
vb) iyileştirici ve kolaylaştırıcı
faaliyetlerde bulunmak,
c.
Kuramsal ve
uygulamalı eğitimin ölçme ve değerlendirmelerini yapmak
d.
İlgili özel
alan/dal eğitim programı ile ilgili kayıtları tutmak, her bir programla ilgili
rapor hazırlamak ve bu raporları “Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”na
bildirmek,
Uygulama Alanları
Madde 15- Uygulama alanı hemşire yöneticilerinin yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.
Planlanan özel
alan/dal eğitimindeki uygulama faaliyetlerinin yürütülmesinde “Eğitim Düzenleme
ve Yürütme Kurulu” ve “Koordinatör” e destek olmak,
b.
Planlanan özel
alan/dal eğitimine katılması istenen eğitimci hemşire ve klinik rehber
hemşirelerin görevlendirilmesi ile uygulamalı eğitim ortamının hazırlanmasına
destek vermek.
.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitime Katılacaklar ve Programla İlgili
Hususlar
Kayıt-Kabul Şartları
Madde 16- Hemşirelikte Özel Alan/Dal Eğitimine katılacak adaylarda
aranacak şartlar şunlardır;
- Türkiye’de diploması onaylanmış hemşire ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık memurluğu diplomasına sahip olmak,
- Bilimsel Danışma Kurulu tarafından ilgili özel alana ilişkin belirlenen koşulları sağlamış olmak.
Programla İlgili Hususlar
Madde 17- Programla ilgili aşağıda
belirtilen hususlar uygulanır:
a. Her bir özel alan/dal eğitim programı, en az 20 en
fazla 30 kişilik gruplardan oluşturulur.
b. Özel alan/dal eğitiminin uygulamalı kısmında en
fazla 6 kişi için bir klinik rehber hemşire görevlendirilir.
c. Özel alan/dal eğitim
programına katılanlar, eğitim süresince ders, beceri laboratuvarı uygulamaları
ve klinik uygulamalara devam etmeye, verilen ödevleri ve görevleri zamanında
yapmaya ve sınavlara girmeye zorunludurlar.
d. Özel alan/dal eğitim programına devam zorunludur, geçerli
bir özüre dayansa bile kuramsal ve uygulamalı eğitime devamsızlık yapanlar
telafi etmemeleri halinde yetki belgesi alamazlar.
e. Özel alan/dal eğitim programında katılımcıların
değerlendirilmesi öğrenim hedefleri doğrultusunda yapılır; kuramsal konularla
ilgili yazılı olarak en az iki “Ara sınavı” ve/veya ödevler, eğitim oyunları,
vaka çalışmaları, problem çözme egzersizleri ve “Bitirme Sınavı” yapılır; ara
sınavların veya dönem içi çalışmalara verilen puanların % 40’ı, bitirme
sınavının %60’ı alınarak geçme notu hesaplanır. Beceri laboratuvarı ve klinik
uygulamalarda ise adaylar özel alan/dal ile ilgili hedeflenen beceriler
(örneğin hasta ile iletişim, hasta eğitimi, vb) yönünden beceri kontrol
listeleri ile değerlendirilir.
Katılımcıların başarılı sayılması için eğitimin tamamına katılmış
olmaları, kuramsal sınavlardan ve dönem içi çalışmalardan en az 80 almaları ve
hedeflenen becerileri başarmaları gerekir.
f. Özel alan/dal eğitim programında başarılı olanlara ilgili alanda
yetkiyle çalışabileceklerini belgeleyen sertifika verilir. Sertifikalar ilgili
alandaki bilgi ve uygulamanın gelişme hızına göre 2 ile 5 yıl arasında ki bir
sürede yeniden onaylanır. Yeniden onaylama,
(uzaktan eğitim de dahil olmak üzere) çeşitli yöntemler ile “yeni bilgi ve
becerileri içeren kuramsal ve/veya uygulamalı türde sınavlar yapılmasını veya
sürekli eğitim kredilerinin belgelendirilmesini gerektirir.
g. Özel alan/dal eğitim programında başarısız olanlar ikinci
bir kez aynı programa alınabilir, ancak ikinci kez başarısız olanlar aynı
programa bir daha alınmazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Atama ve özlük Haklarına İlişkin
Hükümler
Madde 18- Hemşirelikte özel alan/dal eğitimini başarı ile
tamamlamış olan hemşire ve sağlık memurlarına eğitim aldıkları alanda hizmet
veren sağlık kuruluşlarında ilgili birimde çalışma önceliği verilir.
Madde 19- Hemşirelikte özel alan/dal eğitimini başarı ile
tamamlamış hemşire ve sağlık memurlarının özlük hakları ile ilgili düzenlemeler
ilgili Bakanlık ve kuruluşlar nezdinde yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Yürütme
Madde 20- Bu yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürürlük
Madde 21- Bu yönetmeliği Sağlık
Bakanlığı yürütür.
EK
BÖLÜM
Hemşirelikte Özel Alan Eğitim
Programlarının Açılması, Başvuru Yapılması İle İlgili Hususlar
Madde 22 - Hemşirelerin “Özel Alan Eğitimi” alması ile
ilgili yeni eğitim programlarının başlatılması teklifi, “sağlık kuruluşları,
özel dal dernekleri, hemşirelik eğitim kurumları veya kişiler” tarafından “THD’
ye yapılır. Bu teklif THD Hemşirelik
Eğitim Konseyi’nde oluşturulan bir çalışma grubu tarafından incelenir; karar ve
gerekçeleri ve karar olumlu ise “eğitim programının standartları” THD aracılığı ile üst kurula bildirilir.
Genelgeler
30/04/2014 tarihli ve 2014.4820.6982 sayılı, 2014/18 No.lu Aylık Mahsuplaşma Genelgesi
Mal Bildirimleri Konulu 2015-3 Sayılı Genelge
Döner Sermaye Ek Ödemesi Hakkında 2015/1 Sayılı Genelge
İdari Yargı Kararları ve Uygulanması Hakkında 2015/13 Sayılı Genelge
Merkez Teşkilatı Harcama Birimlerinin ve İl Sağlık Müdürlüklerinin Hizmet Binası Kiralamalarına ait Genelge
6111 sayılı kanun 37.madde kademe ilerlemesi
ÖZET: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 25/2/2011 tarihli
Resmi Gazetede yayınlanan 6111 sayılı Kanunla değişik 37 nci maddesi ile 64
üncü maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanması hk. (08/02/2012-24649)
|
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 25/2/2011
tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 6111 sayılı Kanunla değişik 37 nci maddesi
ile 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanması hususunda görüş talep
eden ilgide kayıtlı yazı incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 37 nci maddesinde, “Bu kanun hükümlerine göre öğrenim
durumları, hizmet sınıfları ve görev unvanları itibariyle azami
yükselebilecekleri derecelerin dördüncü kademesinden aylık almaya hak kazanan
ve son sekiz yıllık süre içinde herhangi bir disiplin cezası almayanların
kazanılmış hak aylıkları kadro şartı aranmaksızın bir üst dereceye
yükseltilir” hükmü ile 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, “Son sekiz yıl
içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin
yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır” hükmü
yer almaktadır.
Anılan 6111 sayılı Kanunun “Yürürlük”
başlıklı 215 inci maddesinin (j) bendinde yer alan "Bu Kanunun; … j)
Diğer hükümleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer." hükmü uyarınca 657
sayılı Kanunun 37 ve 64 üncü maddelerinde yapılan değişiklikler yayımı
tarihinde yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
Ayrıca, 6111 sayılı Kanunla eklenen
657 sayılı Kanunun geçici 36 ncı maddesinde, son yıllık sicil notu ortalaması
90 ve üzeri uygulamasından yararlanmaya, 1 ila 5 yılı kalanlar için düzenleme
yapılmıştır. Bu itibarla disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık
sürenin başlangıç tarihi 25/2/2011 olarak kabul edilmeli, bu tarihten önce
sicil raporu düzenlenen personelin ise geçici 36 ncı madde hükümleri dikkate
alınarak sekiz yıllık sürenin uygulanması değerlendirilmelidir.
4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları
Hakkında Kanunun geçici 9 uncu maddesinde ise, “Kamu İktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıklarda sözleşmeli statüde çalışmakta iken bu Kanunun 22 nci
maddesi uyarınca 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi kurumlara
nakledilerek Devlet memuru statüsüne geçirilenlerin sözleşmeli statüde
(kapsam dışı personel dahil) geçen hizmet süreleri; aynı Kanunun ek geçici 1,
2 ve 3 üncü maddelerine göre, 458 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümleri
de dikkate alınmak suretiyle, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri
tavanı aşmamak kaydıyla kadro şartı aranmaksızın kazanılmış hak aylık, derece
ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce özelleştirme kapsamına alınmış bulunan kuruluşlardan kamu kurum
ve kuruluşlarına atanmış bulunan memur ve sözleşmeli personel hakkında da bu
madde ile bu Kanunun 22 nci maddesinde fark olarak ödenmesi öngörülen tazminata
ilişkin hükümler uygulanır” denilmektedir.
Diğer taraftan, 657 sayılı Kanunun 132 nci
maddesinin ilk fıkrasında, “Disiplin cezaları verildiği tarihten
itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır” hükmü yer
almaktadır.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar
uyarınca;
-Disiplin cezası almaksızın
geçirilen sekiz yıllık sürenin başlangıç tarihinin 6111 sayılı Kanunla
değişik 657 sayılı Kanunun 37 ve 64 üncü maddelerinin yürürlük tarihi olan
25/2/2011 olarak kabul edilmesi ve Devlet memurlarının sicilleri sebebiyle
mezkur Kanunun geçici 36 ncı maddesi çerçevesinde geriye doğru
faydalanacakları yıllar esas alınmak suretiyle değerlendirilmesi gerektiği,
-Devlet memurlarının disiplin cezası
almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında sadece memuriyet hizmet
sürelerinin esas alınarak değerlendirileceği, 657 sayılı Kanun veya diğer
mevzuat uyarınca, kazanılmış hak aylık derece ve kademesinde değerlendirilen
sürelerin, disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin
hesabında özel bir hüküm olmaması halinde dikkate alınmayacağı,
-657 sayılı Kanunun 4/B maddesine göre
sözleşmeli statüde istihdam edilen personel ile farklı mevzuat hükümlerine
tabi sözleşmeli, işçi gibi statülerde bulunan personelin Devlet memuru
olmaması ve mevzuatlarında disiplin hükümlerinin bulunmaması nedeniyle, söz
konusu statülerdeki hizmetlerinin disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz
yıllık sürenin hesabında değerlendirilemeyeceği,
-Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve bağlı
ortaklıklarda sözleşmeli statüde çalışan personelden, 4046 sayılı
Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun geçici 9 uncu maddesi uyarınca
nakledilerek ya da sözleşmesini feshedip açıktan atama yoluyla Devlet memuru
olarak atananların, bu statüde geçen hizmetlerinin, disiplin cezası
almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında değerlendirmenin mümkün
bulunmadığı,
-657 sayılı Kanunun 132 nci maddesinin ilk
fıkrası uyarınca disiplin cezalarının verildiği tarihten itibaren hüküm ifade
edeceği belirtildiğinden, disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık
sürenin başlangıcının, disiplin cezasının verildiği tarihten itibaren geçerli
olacağı,
-657 sayılı Kanunun 141 inci maddesi
gereği görevden uzaklaştırılan veya görevinden uzak kalan memurların, mezkur
Kanunun 143 üncü maddesi uyarınca disiplin cezası almaksızın görevlerine
dönmeleri halinde, artık görevden uzak kalması hususunda haklı bir gerekçe
kalmadığından, görevden uzak kaldığı bu sürelerin sekiz yılın hesabında
dikkate alınması gerektiği,
-118 seri nolu Devlet
Memurları Kanunu Genel Tebliğinin 7 nci maddesi hükmünün emeklilik müktesep
kademe ve derecesi ile ilgili olduğundan, bu hususun Başkanlığınızca
değerlendirilmek suretiyle işlem tesis edilmesi gerektiği,
mütalaa edilmektedir.
|
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)