13 Ocak 2016 Çarşamba

Memura hastalık izin hakları hastalık izni nedir

Memura hastalık izin hakları hastalık izni nedir

Memura hastalık izin hakları hastalık izni nedir 

 Devlet memurları, geçici personel, sözleşmeli personel ve kamu işçisinin hastalık izni nasıl belirleniyor? İşte kamu çalışanları için hastalık izinleri düzenlemeleri...

Hastalıkları sebebiyle haklarında düzenlenen raporlara istinaden Devlet memurlarının hastalık izni kullanabilmeleri, bazı usul ve esaslara uygun şekilde hareket etmeleri halinde mümkün olabilmektedir.

Emekli olacakları sevindiren Danıştay kararı!

Emekli olacakları sevindiren Danıştay kararı!

 Emekli olacakları sevindiren Danıştay kararı!

Yaş şartını tamamlamadan görevlerinde ayrılan kamu görevlileri hakkında Danıştay, emeklilik ve emekli aylığı alma hakkı ve sosyal güvenlik yönünden sağlık yardımından yoksun bırakılması hususunda emekli olacakları sevindirecek karar aldı.
Memurunyeri.com'un haberine göre emekli aylığı bağlanabilmesi için gerekli fiili hizmet süresi şartını tamamlayıp yaş şartını tamamlamadan görevlerinden ayrılan kamu görevlileri, sağlık yardımından yararlanma konusunda sıkıntı yaşayabilmektedirler.

Hemşire ve uzman ebelerin Ocak 2016 maaşı ne kadar olacak?

Hemşire ve uzman ebelerin Ocak 2016 maaşı ne kadar olacak?

 

Genel maaş zammı ve enflasyon farkı zammı ile asgari geçim indirimindeki artışa bağlı olarak uzman ebe ve hemşirelerin Ocak 2016 maaşları ne kadar olacak. İşte ayrıntılar...
Memurunyeri.com'un haberine göre kamu kurum ve kuruluşlarında hemşire veya ebe kadrolarında mesleki lisans mezunu olarak görev yapan 657 sayılı Kanuna tabi Devlet memurlarından, meslekleriyle ilgili alanda yüksek lisans yaparak diplomalarını Sağlık Bakanlığına tescil ettirmiş olanlar, ilave maaş artışı alacak.

10 Ocak 2016 Pazar

Bakan: ASM'ler Butik Hastaneye Dönüşecek




Sağlık Bakanı Mehmet Müezzinoğlu, eylem planı kapsamında önümüzdeki 6 ay içinde üç önemli düzenlemeyi hayata geçireceklerini açıkladı. Pakette, sağlık personeline yönelik şiddet olaylarını önlemeye yönelik önlemler, aile hekimliği ve bakanlıktaki çift başlılığa son vermeye dönük düzenlemeler bulunuyor. Gazetecilerle sohbet eden Müezzinoğlu, önümüzdeki haftalarda TBMM'ye sevk edilecek sağlık paketini anlattı.

Kamu Çalışanına 4 Müjde !

Hükümet memur sendikalarıyla imzalanan toplu sözleşme görüşmelerinde uzlaşmaya varılan başlıklara ilişkin çalışmayı şekillendirdi. Buna göre, yıpranma sistemi ile erken emeklilik, memura ibadet kolaylığı, yıllık izinlerin devri ve 4C'lilerin kademeli olarak kadroya alınması konusunda görüş birliğine varıldı. Kamudaki üniversite mezunu işçiler memur kadrosuna alınırken, sağlık çalışanlarının yıpranma hakkı da düzenlenecek. 

Müdürlükler Birleştiriliyor

Sağlıkta yaşanan çok başlılığının sona erdirilmesi için çalışmalar yapıldığı ve ildeki tüm sağlık teşkilatının il sağlık müdürüne bağlanacağı yönünde haberlerle sizlere bilgi vermekteydik.

EBELERE HEMŞİRELİK YETKİSİ GELİYOR



  EBELERE HEMŞİRELİK YETKİSİ GELİYOR

Sağlık Bakanlığı, ebelik diplomasına sahip olduğu halde, en az üç yıldan beri yataklı tedavi kurumları ile ağız ve dış sağlığı merkezlerinde fiilen hemşirelik görevi yaptığını belgeleyenlerin, hemşirelik yetkisiyle görevlerine devam edebileceklerini bildirdi.

Çalışan Annelere Yeni Haklar!!

 Çalışan Annelere Yeni Haklar!!

 Doğum sonrasında çocuğuna bakmak için çalışmayan ve sosyal güvenlikten mahrum kalan annelerin izin süresini borçlanma hakları asgari ücret zammından etkilenecek.
Çünkü Aralık 2015 ayı içinde borçlanma talebinde bulunmayıp bir gün sonra yani 1 Ocak 2016’da borçlanma talebinde bulunanlar yüzde 30 oranında fazla para ödeyecekler.

1 Ocak'ta Ortalama Sağlıkçı Maaşı 150 TL artacak

 1 Ocak'ta Ortalama Sağlıkçı Maaşı 150 TL artacak


Milyonlarca memur ve memur emeklisi, Ocak'ta zamlı maaş alacak. Toplu sözleşme çerçevesinde zam oranı yüzde 6 olacak. Ocak ayı yaklaşırken, yeni maaşlar da belli oldu. Buna göre; memur maaşlarında 122 lira ile 494 lira arasında artış olacak. En düşük memur emeklisi maaşı da 90 lira yükselecek. Halen 2 bin 29 lira olan en düşük memur maaşı, 2 bin 151 liraya yükselecek.

'Vekil ebe, hemşire ve aile sağlığı çalışanı, kadroya geçirilmeli'

 'Vekil ebe, hemşire ve aile sağlığı çalışanı, kadroya geçirilmeli'
 


Sağlık ve Sosyal Hizmet Çalışanları Sendikası (Sağlık-Sen) Genel Başkanı Metin Memiş, "Taşeronların kadroya alınması sürecinde vekil ebe, hemşire ve kamu dışı aile sağlığı çalışanı arkadaşlarımızın da kadroya alınmasını istiyoruz" dedi.

İZMİR'DEHEMŞİRELER 'KAN AĞLIYOR'

İZMİR'DEHEMŞİRELER 'KAN AĞLIYOR'
 
İzmir'de, bir çocuk hastanesinde çalışan hemşireler, hemşire sayısında yetersizlik, bir hemşireye düşen hastanın fazlalığı, hemşirelerin yaşadığı sosyal ve ekonomik sorunlar, mali ve özlük haklarında iyileştirilmeye gidilmemesi nedeniyle 'kan ağlayan' hemşire maskeleri ile hastane önünde eylem yaptı.

İlave bir kademe tam olarak ne zaman uygulanacak?

İlave bir kademe tam olarak ne zaman uygulanacak?

İlave bir kademe tam olarak ne zaman uygulanacak? 

657'nin değiştirilen 64. maddesi ve eklenen geçici 36. maddesine göre;

Pamukçuk Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?




Pamukçuk Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?


Ağız içi iltihabı olarak bilinen bu hastalık türü doğumun ilk haftasında kendini belli etmeye başlar.Yeni doğan bebeklerin ve ailelerin büyük sorunudur. Yetişkinlerde görülmez. Mantar ve bu sınıftan gelen ilkel bir bitki türüdür hastalığın ana sebebi. Anne rahminde bulunan küçük bir mikrop ya da iltihap doğum sırasında bebeğe geçebilir ya da emme sırasında biberondan bulaşabilir. Pamukçuk hastalığı çok sık rastlanan bir hastalıktır ve tedavisi mümkündür. Yeni doğan bir bebek zayıf ve korumasız olduğu için birçok hastalığa yakalanabilmektedir fakat pamukçuk hastalığı en sık rastlananıdır. Doğum sırasında müdahale edilemediğinden bebek anne rahminden(eğer ki anne rahmi iltihaplı ise) her türlü hastalığı kolayca alabilir. Pamukçuk tedavisi kolay ve bir o kadar da kısa sürelidir, öncesinde annenin rahim ağzı tedavisi gerçekleştirilmelidir.

Hemanjiom (Damar Beni)


Hemanjiom (Damar Beni)

Hemanjiom Tedavisi
Mutlu bir evlilik sonucunda dünyaya gelen yavrularımız bizleri mutlu ettikleri kadar bazende ortaya çıkan sağlık sorunları ile birlikte üzebiliyorlar. Özellikle doğum sonrası ortaya çıkan sağlık sorunları her ne kadar canımızı sıksada, soğuk kanlılığınızı koruyarak gerekli önlemleri almalı ve gerekli adımları atmalıyız. Şayet önlem alındığında, geç kalınmadan tedavi süreci başlatıldığında bir çok sorunun çözümsüz olmadığını göreceksiniz. Özellikle anne adayları çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi edinmeli, ortaya çıkabilecek sonuçlara karşı bilgi sahibi olamlıdır. Yeni doğan bebeklerde bir çok hastalık görülebilir, onlardan biride Hemanjiom olup, bu sizi şaşırtmamalıdır. Tam olarak neden kaynaklandığı bilinmeyen hemanjiom tedavisi gelişen teknoloji ile birlikte oldukça kolaylaşmıştır.

Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL)

Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL) 


Akut Lenfositik Lösemi veya Akut Lenfoid Lösemi olarak da adlandırılan Akut Lenfoblastik Lösemi (ALL) kanın ve kemik iliğinin bir çeşit kanseridir. Hızlı seyirli olup tedavi edilmezse çok çabuk kötüleşir. Çocukluk çağının en sık görülen kanseridir, erişkin yaş grubunda ise her 100.000 kişi arasında 1-2 kişide hastalık ortaya çıkar.
Beyaz kan hücrelerimizden olan lenfositler kemik iliğindeki öncü hücreleri olan lenfoblastlardan oluşurlar. Akut lenfoblastik lösemi, lenfoblastların olgunlaşma sürecinin bozulması neticesinde oluşan anormal hücrelerin kontrolsüz olarak aşırı çoğalmaları ile ortaya çıkar. Lösemi hücreleri denen bu anormal hücreler işlevsizdirler, hızla çoğalarak normal hücrelerin yerini alır ve hastalık belirtilerini oluştururlar.
Çocukluk dönemi lösemilerinin % 80'i ALL iken, tüm erişkin lösemilerin %20'sidir.

Kalbin Sinsi Düşmanı Mitral Kapak Hastalığı

Kalbin Sinsi Düşmanı Mitral Kapak Hastalığı

mitral kapak
Mitral Kapak Nedir?
Kalbimizde işlev yapan ve kanın geriye kaçmasını engelleyen bir kapakcıktır mitral kapak. Bu kapak kalbin sol kulakcığı ile sol karıncığı arasında yer alır ve açıklığı 4-6 cm2’dir. Mitral kapağın açılıp kapanması sağlayan üç adet kas vardır. Bu kaslar ya da kapağın sol kapakcığa tutunmasını sağlayan ipliksi dokularda herhangi bir hasar ya da deformasyon oluşması kapakta yetmezlik yapar. Bu yetmezlik ise mitral kapak hastalığı olarak adlandırılır.
Hastalık oldukça sinsi şekilde ilerler ve seneler sonra akciğer yetmezliği, hipertansiyon gibi şikayetlerle doktora gidildiğinde hastalık bulunur. Mitral kapak hastalığı vücutta ödem, damar yetmezliği, hipertansiyon gibi hastalıklara sebep olur.

Perikardit

Perikardit

Perikardit
Kalp; biraz selofon bir torbaya benzeyen ve perikardiyum olarak adlandırılan yumuşak, ince, iki katmanlı bir keseyle çevrilidir. Bu zar iltihaplandığında perikardit meydana gelir.
Çoğunlukla iltihaplanma, viral (virüsün yol açtığı) bir enfeksiyondan kaynaklanır fakat diğer mikroorganizmalar da (tüberküloz bakterileri gibi) perikardiyumu enfekte edebilir. Lupus gibi bir bağ doku hastalığından kaynaklanan iltihaplanma da perikardite neden olabilir.
Perikardit, bir kalp krizinin ya da kronik böbrek yetmezliğinin, kalp ameliyatının ya da göğüs ameliyatının bir komplikasyonu da olabilir. Son olarak, perikardiyal iltihaplanma, perikardiyum tümörler özellikle lenfomlar ya da meme veya akciğer kanserinden kaynaklanan tümörler-tarafından istila edildiğinde ve tümörler için yapılan radyasyon tedavisinden kaynaklanabilir.
Perikardiyum iltihaplandığında, perikardiyal tabakalar birbirine sürtünerek bir friksiyona (sürtünmeye) neden olur. Bazen iltihaplanma perikardiyumda aşırı sıvının toplanmasına neden olur; bu durum perikardiyal efüzyon olarak adlandınlır.Perikarditin kronik bir şekli olan konstriktif perikarditte, uzun süren iltihaplanma perikardiyumda yaralı dokunun birikmesine yol açar.

Ateşli Romatizma

Ateşli Romatizma

Ateşli romatizma, vücudun bağ dokusuna, özellikle kalp, eklem, deri ve bazen de beyin dokularına, saldıran enflamatuar (iltihaplı) bir hastalıktır.
Esas itibariyle kalp, en azından geçici olarak, her zaman etkilenir. Kalp kapakçıklarında, streptokok boğaz ağrısı ya da kızıl gibi tedavi edilmeyen bir streptokok enfeksiyondan sonra kalıcı hasar (romatik kalp hastalığı) gelişebilir.Bağışıklık sisteminin streptokoksik bakterilere gösterdiği reaksiyonun, bağışıklık sisteminin, diğer otoimmün hastalıklarda olduğu gibi, kalbe ve diğer organlara hasar vermesine neden olduğu düşünülür.
Ateşli romatizma, daha küçük çocukların ve yetişkinlerin de etkilenebilmesine rağmen, genellikle 5 ila 15 yaş arasındaki çocukları etkiler.
Son 50 yılda, Amerika Birleşik Devletleri’nde ve diğer gelişmiş uluslarda, ateşli romatizma nadirleşmiştir çünkü ateşli romatizmaya neden olan streptokoksik bakteri türleri çok daha az yaygındır.Ancak, gelişmekte olan uluslarda, ateşli romatizma halen yaygın ve ciddi bir sorundur. Bir kişide ateşli romatizma geliştiğinde, bu kişi ateşli romatizmayı takip eden enfeksiyonlarla birlikte bu hastalığa tekrar yakalanmaya karşı  daha savunmasız bir hale gelir.

Sinüzit Belirtileri ve Tedavisi

Sinüzit Belirtileri ve Tedavisi

sinuzit
Uzun süren nezle ve ya grip hastalığınız sonucu sinüslerinizde bir tahrip meydana gelmiş ve sizde kalıcı bir burun tıkanıklığı, geniz akıntısı, özellikle göz çevresinde ağrı bırakmış olabilir. Bu tür sorunlar sinüzit olarak nitelendirilir. Toplum içinde her beş kişiden dördünde rastladığımız bu sorunlar sinüzit hastalığı olarak adlandırılır.
Sinüzit Nedir?
Geçirilen ve çok dikkate alınmayan, iyileşmesi için tedavi edilmeyen bir nezle sonucu, burun iç mukozasının ve burun etlerinin şişmesi nedeniyle burun ile içinde bulunan ve sinüs adı verilen hava boşlukları arasındaki hava akımı kesintiye uğrar. Yeterli hava akımının olmaması durumunda sinüslerde yani hava boşluklarında mikrop oluşmaya başlar ve sinüsler iltihap alır. İşte bu durum “sinüzit” olarak tanımlanır.
Şakak, alın, burun ve göz çevresi gibi hava dolu boşlukları olan bölgelere sinüs adı verilmektedir. Bu sinüslerin büyüklükleri değişiklik göstermekte ve bulunan sayıları genelde 15 ile 20 arasındadır. Sinüsler kanallar yoluyla burun yoluna açılırlar. Bu kanalların içerisinden burun mukozası geçerek burada ürettiği salgıların burun içerisine gelerek buranın nemli kalmasını sağlar ve solunum yollarının ısıtılmasına yardımcı olur. Eğer mukoza iltihaplanma gösterirse sinüzit meydana gelir.

Çocuğunuzu Kruptan Koruyun

Çocuğunuzu Kruptan Koruyun

cocuk doktoru
Krup Nedir?
Genellikle küçük çocuklarda görülen, gırtlak ile çevresini tutan viral bir hastalıktır. İlkbahar ve kış aylarının başlarında daha sık görülmektedir. Krup çocukların ses tellerinde şişme meydana getirerek rahatsızlık vermektedir. Gırtlak kısmını saran bu virüsler, hastalığı soğuk algınlığına çeviren virüs tipleridir.
Çocuklar üzerinde ateşlenme, baş ağrısı, huzursuzluk ve burun akıntısı gibi rahatsızlıklar ile kendini göstermektedir. Eğer zamanında müdahale edilmez ise nefes borusu, gırtlak ve bronşlara ilerleyerek, bu bölgelerdeki salgılarda artış meydana getirir. Ağır geçirilen bu hastalık çocukta halk arasında hırlama olarak adlandırılan stridor denilen bir ses duyulur. Bu hastalığın en belirgin özelliği ise çocuğun havlama tarzında öksürmesi ve ses kısıklığıdır.
Bu hastalık çocuklar üzerinde genel olarak yatarken yoğunlaşmaktadır. Çocukluk döneminde bu hastalık kendi haline bırakılıp müdahale edilmez ise 5-6 gün içerisinde kendiliğinden iyileşme gösterir. Fakat öksürme rahatsızlığı durmaksızın devam edebilir.
Krup hastaları genelde ayakta tedavi görmektedir. Bu hastalığa ağır yakalanan kişilerin yaklaşık %10’a yakını hastanede hekim kontrolü altında yatış göstermektedir.

Vitiligo Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

Vitiligo Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

vitiligo
El, yüz ve vücudun belirli bölgelerinde oluşan süt beyaz lekeler hayatınızı sandığınızdan çok daha zor bir duruma sokabilir. Fiziksel görünümünüzde ciddi bir değişiklik oluşturan bu lekeler sadece vücudunuzu değil psikolojinizi de olumsuz şekilde etkiler. İşte vücutta bu şekilde beliren lekelere vitiligo adı verilmektedir.
Vitiligo nedir?
Vücudumuzu kaplayan derimizde pigment üreten melanosit hücreleri vardır. Bu hücrelerin görevi pigment üretmek yani derimize renk vermektir. Melanosit hücreleri herhangi bir nedenden dolayı işlem göremez duruma gelirse, hasar görürse pigment üretemez hale gelir.
Vücutta deri rengi için yeterli pigment üretilemediği durumda, vücudun belirli yerlerinde, büyüklükleri ve sınırları belli olan yama şeklinde süt kadar beyaz lekeler meydana gelir. Bu lekeler vitiligo olarak tanımlanır.

Kabusumuz Olan Minik Noktacıklar Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?

Kabusumuz Olan Minik Noktacıklar Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?

nokta
Hiç ummadığımız bir anda yanağımızda ya da alnımızda çıkan minik bir noktacık son derece canımızı sıkabilir. Ne yazık ki bu minik noktacıktan hemen kurtulmamızda mümkün olmaz. Bazen iltihaplı şekilde korkunç görünümler alan bu noktacıklara genel olarak sivilce adı verilir.
Peki nedir sivilce?
Akne vulgaris olarak adlandırılan ve halk arasında sivilce olarak bilinen bu hastalık hemen herkesin çok sık karşılaştığı bir deri hastalığıdır. Deri de kırmızı renkte, siyah nokta şeklinde kendini göstermektedir. Deride yağ oranı yüksek olan kısımlardan daha çok kendini gösteren bir rahatsızlıktır.
Ergenlik çağının başlarında boy göstermekte olup bu zamanda oluşan sivilcelere zamanında müdahale edilmediği taktirde ileride kalıcı izler bırakabilmektedir.
Sivilce denildiğinde akla ergenlik gelmemelidir. Sivilceler genel olarak 12 ile 18 yaşları arasında kendini gösterse de kadın ve erkekte olmak üzere hemen hemen her yaşta görülebilen bir rahatsızlıktır. Toplumumuzun %80’inde görülen bir durumdur.

Soğuk Algınlığı ve Tedavisi

Soğuk Algınlığı ve Tedavisi


Soğuk alma, üşütme sonucu üst solunum yollarında, nezle, boğaz ağrısı, kırıklık ve ürpermeyi izleyen ateş yükselmesi gibi belirtilerle herkeste ve sık görülen bir has­talıktır. Halk arasında yanlış olarak grip diye isimlendirilen soğuk algınlığı, basit ve 2-3 günde iyileşen bir hastalıktır.
Bu has­talığı oluşturan 200 kadar çeşitli virüs var­dır. Bahar aylarında ufak salgınlara bile neden olabilir. Bu zamanlarda kalabalık­lardan sakınmalıdır. Koruyucu olarak aşı yapılabilir, C vitamini alınabilir. Aşı olarak influenza virüsüne karşı hazırlanmış bivalan aşılar bulunmaktadır. Viral enfeksiyon­lara karşı direnç sağlamak için vücudun meydana getirdiği ve interferon adı veri­len proteinler henüz tedavi alanına girme­miştir.

Eklampsi, Gebelik Zehirlenmesi

Eklampsi, Gebelik Zehirlenmesi

Eklampsi gebelikte meydana gelen, bilinç kaybı ve kasılmalarla başlayan ve koma ile sonuçlanan bir çeşit gebelik zehirlen­mesidir. Halk arasında eklampsiye havale hastalığı da denmektedir. Hastalık genellikle preeklampsi denilen bir zeminde ve ilk gebeliklerde görülür.

Ailevi Akdeniz Humması

Ailevi Akdeniz Humması


Bu hastalık, herediter yani kalıtımsal bir hastalıktır. Çocukluk çağında başlar ve ömür boyu devam eder. Nedeni tam olarak aydınlatılamamıştır. Karın ağrısı ve ateşle başlar. Peritonit samlabilir. Ayrıca sırt ve göğüs ağrıları, eklemlerin şişmesi de görülür ve bu belirtiler nöbet şeklinde düzensiz olarak haftada veya ayda bir tekrarlar. Bu yüzden tekrarlayıcı selim peritonit (periyodik hastalık) adı da verilmiştir. Karın ağrısı ile ateşin aynı zamanda başlaması akut apandisitten ayırt edilmesini sağlar.

Dizanteri nedir? Belirtileri, nedenleri ve tedavisi



Dizanteri nedir? Belirtileri, nedenleri ve tedavisi


Dizanteri nedir? Dizanteri, ishalle birlikte görülen bulaşıcı ve salgın bir kalın bağırsak hastalığıdır. Yaşlılarda, küçük çocuklarda ve Bebeklerde dizanteri çok daha tehlikelidir ve ölümlerle dahi sonuçlanabilir.

EPİLEPSİ (SARA HASTALIĞI)


EPİLEPSİ (SARA HASTALIĞI)

Epilepsi nedir?
Halk arasında "sara" olarak da bilinir. Epilepsi nöbeti, kısa süreli beyin fonksiyon bozukluğuna bağlıdır. Bir grup beyin hücrelerinin aniden başlayan, geçici, anormal elektrik deşarjları (boşalımları) sonucu ortaya çıkan bir klinik durumdur.
Epilepsi hastalığı ise,birden fazla ortaya çıkan, tekrarlayan epileptik nöbetleri tanımlar. Epileptik nöbetler gündüz, gece veya hem gece hem de gündüz ortaya çıkabilir.

Yönergeler

Kanun Hükmünde Kararnameler

Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname

SAGLIK BAKANLIĞI İLE İLGİLİ KANUNLAR

  1.  SAĞLIK HİZMETLERİ TEMEL KANUNU 
  2.    MAL BİLDİRİMİNDE BULUNULMASI, RÜŞVET VE
  3.    YOLSUZLUKLARLA MÜCADELE KANUNU 
  4. 4924 Sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması Hakkında Kanun

  5. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Kanunu

SERTİFİKA YÖNETMELİĞİ

SAĞLIK BAKANLIĞI
 HEMŞİRELİKTE ÖZEL ALAN YETKİ BELGESİ /SERTİFİKA VERİLMESİ
USUL VE ESASLARINI
 BELİRLEYEN YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
Madde 1- Bu yönetmeliğin amacı, Türkiye’de diploması onaylanmış hemşire ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık memurlarına yönelik “Hemşirelikte Özel Alan Sertifika Eğitimi programlarının” usul ve esaslarını düzenlemektir.

Kapsam
Madde 2- Bu yönetmelik, sağlık hizmetlerinde görevli hemşire ve sağlık memurlarının hemşireliğin özel alanlarında eğitilerek yetki belgesi/ sertifika almalarını sağlayan “Hemşirelikte Özel Alan Eğitimi”nin usul ve esaslarını kapsar.

Dayanak
Madde 3- Bu yönetmelik; 6283 Sayılı Hemşirelik Kanununun 8. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.(Değ.: Kanun No. 5634 RG: 2.5.2007/26510)
Hemşireler meslekleri ile ilgili olan özellik arz eden birim ve alanlarda belirlenecek esaslar çerçevesinde yetki belgesi alırlar. Yetki belgesi alınacak eğitim programlarının düzenlenmesi, uygulanması, koordinasyonu, belgelendirme ve tescili ile kredilendirme ve yetki belgelerinin iptali gibi hususlar, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

Tanımlar
Madde 4- Bu yönetmelikte geçen,
Bakanlık”: Sağlık Bakanlığını;
 “Hemşirelik Eğitim Kurumu”:  Hemşirelikte lisans eğitimi veren herhangi bir yüksek öğretim kurumunu;
“Türk Hemşireler Derneği Eğitim Konseyi (Kurulu)”: Türk Hemşireler Derneği bünyesinde, Hemşirelik Eğitim Kurumları ve Hemşirelik Özel Alan Dernekleri yöneticilerinden oluşan  kurulu
“Hemşirelik Özel Alan Derneği”: Hemşireliğin özel bir alanında Türk Hemşireler Derneği üyesi olarak faaliyet gösteren tüzel kuruluşu;
“Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu”: Bakanlık Müsteşar yardımcısının başkanlığında, Sağlık Eğitim Genel Müdürlüğü, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün birer temsilcisi ile Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyi  (THD-HEK)’nin yedi üyesinden oluşan toplam 11 kişilik kurulu;
Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”: İlgili özel alan/dal eğitiminde yetkin olan, Hemşirelik eğitim kurumları ve Hemşirelik Özel Dal/Alan Dernekleri temsilcilerinden oluşan en az 3 kişilik kurulu;
“Koordinatörler”: Özel alan/dal eğitim programının koordinasyonundan sorumlu, o alanda eğitimli, uzman (doktora ve yüksek lisans diplomalı) hemşireleri;
Öğretim Elemanı”: İlgili özel alan/dal eğitimini yürütmek üzere Hemşirelik Yüksek Okulları ve uygulama alanlarında görevli akademik ünvanlı (en az yüksek lisans diplomalı) hemşireler ile ilgili alanda yetki belgesi/sertifika sahibi rehber hemşireler ve diğer ilgili eğitimcileri (hekim, fizyoterapist, diyetisyen, psikolog, vb);
“Klinik Rehber Hemşireler”: Katılımcılara, ilgili özel alan/dal eğitiminin uygulamalı bölümünde rehberlik yapan, en az lisans diplomalı ve ilgili alanda yetki belgesi sahibi hemşireleri;
“Özel Alan/Dal Eğitimi”: Türk Hemşireler Derneği Eğitim Konseyi (Kurulu)  tarafından süresi, içeriği ve sıklığı  belirlenen, herhangi bir hemşirelik alanında temel hemşirelik eğitimi süresince edinilenden/kazanılandan daha ileri düzeyde bilgi ve beceriyi kazandıran;  yüz yüze veya uzaktan  ve en az yarı süresi uygulamalı olan eğitim programını;
“Uygulama Alanı”: Özel alan/dal eğitiminin uygulamalı bölümünün yürütüldüğü ilgili sağlık kurum ve kuruluşların;
“Katılımcı”: Özel alan/dal eğitimine katılan, Türkiye’de diploması onaylanmış, meslekte en az bir yıl deneyimli hemşire ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık memurlarını,

“Özel Alan/Dal hemşiresi”: Özel alan eğitimi programını tamamlayan ve o alanda yetki belgesi alan hemşire veya sağlık memurunu,

“Yetki Belgesi” (Sertifika): Hemşirelikte Özel Alan eğitim programını başarı ile tamamlayan hemşire ve sağlık memurlarına verilen ve Sağlık Bakanlığı, eğitimi yürüten hemşirelik programı yöneticisi ve varsa ilgili özel dal derneği yoksa Türk Hemşireler Derneği başkanının imzalayacağı belgeyi ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler ve Usuller


Madde 5- Hemşirelikte özel alan/dal eğitiminin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi ile katılımcıların istihdam edilmesinde aşağıdaki ilke ve usuller esas alınır.

İlkeler:
a.      Özel alan/dal eğitimi, Hemşirelikle ilgili kuruluşlar ( okullar, dernekler, birlik v.b)
tarafından hemşirelikle ilgili mevzuata dayandırılarak geliştirilir, yürütülür ve kontrol   edilir.
b.   Özel alan/dal eğitimi hemşireliğe özgüdür, hemşireliğin felsefesi, ana amacı, işlevleri ve etik kuralları ile uyumludur.
c.   Özel alan/dal eğitimi, temel hemşirelik eğitiminde kazandırılan bilgi beceri ve tutumun ilerisinde bir derinlik ve kapsamda olup araştırma ve deneyimlerle sürekli olarak geliştirilir ve güncellenir.
d.     Özel alan/dal eğitimi, hem istek, hem de gereksinim doğrultusunda belirlenir.
e.       Özel alan/dal eğitimi, hemşirelik mesleği kapsamında olup sürekli tekrarlayan sorunlara ve olgulara odaklanır.
f.       Özel alan/dal eğitimi, kabul edilmiş ulusal düzeyde mesleki standartlar ve özel alana ilişkin eğitim standardı   ile uyumludur.
g.      Özel alan/dal eğitim programının kredilendirilmesi doğrudan hemşirelik mesleği ya da ülkemizdeki diğer sağlık meslekleri için belirlenen kredilendirme sistemi ile uyumludur.
h.      Özel alan/dal eğitimi özellikle uygulama yönünden uygun kaynaklara sahip olan bir üniversitenin hemşirelik eğitim kurumlarının ve ilgili özel dal/alan hemşirelik derneğinin ortak sorumluluğundadır.
i.        Koordinatörler özel alan/dal eğitim programı süresince tam zamanlı görev yapar.


Usuller:
a.      Özel alan/dal eğitimi; Sağlık hizmetlerinde ihtiyaç duyulan alanlarda Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyine yapılan başvurular, Türk Hemşireler Derneği bünyesinde oluşturulmuş olan Özel Alan Bilimsel Danışma Kurulu tarafından değerlendirilir. Uygun görülen program Türk Hemşireler Derneği tarafından Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kuruluna sunulur ve Eğitim Üst Kurulu’nun onayı alındıktan sonra yürürlüğe konulur.
b.      Özel alan eğitim programları, tercihen uzman (doktora ve yüksek lisans diplomalı) ya da o alanda sertifikalı ve eğitim formasyonu olan lisans diplomalı hemşire ve sağlık memurları tarafından koordine edilir.
c.       Özel alan eğitim programları, Hemşirelik Yüksek Eğitim programı bulunan illerde, Hemşirelik Eğitim kurumları ve ilgili özel alan hemşirelik derneğinin ortak sorumluluğunda, Özel alan eğitiminin uygulamalı bölümünün yürütüldüğü ilgili sağlık kurum ve kuruluşlarının hemşire yöneticileri ile işbirliği yapılarak yürütülür.
d.       Özel alan eğitim programları her yıl açılır
e.       Özel alan eğitimi alan hemşire ve sağlık memurlarının atama ve görevlendirmeleri, aldıkları eğitime uygun hizmet sunan sağlık kuruluşlarına ve bu kuruluşların ilgili birimlerine yapılır.
f.       Özel alan eğitimi almış hemşire ve sağlık memurlarının özlük hakları iyileştirilir.
d.      Özel alan eğitimi almış hemşire ve sağlık memurlarının hizmete katkıları araştırmalarla ölçülür ve değerlendirilir; bu sonuçlar programların yeniden planlanmasında kullanılır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
6-Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’nun çalışma esas ve usulleri:
a. Bakanlık Müsteşar /Yardımcısının başkanlığında, Sağlık Eğitim Genel Müdürlüğü, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün birer temsilcisi ile Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyi  (THD-HEK)’nin yedi üyesinden oluşur.
b. Bakanlık temsilcileri, Sağlık Bakanlığı’nın ilgili Genel Müdürlüklerince görevlendirilir. Türk Hemşireler Derneği temsilcileri Derneğin Hemşirelik Eğitim Komisyonu üyeleri arasından belirlenir.
c. Eğitim Üst Kurulu üyeleri, iki yıl süre için görev yapar. Yeni kurul üyeleri seçilinceye kadar mevcut üyelerin görevi devam eder. Üyeliğe tekrar seçilmek mümkündür. Kurul toplantılarına kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın iki defa üst üste veya bir üyelik döneminde toplam dört defa katılmayan üyenin kurul üyeliği sona erer. Üyeliğin boşalması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
d. Kurul Ocak, Mayıs ve Eylül aylarında olmak üzere en az üç kez toplanır. Bakanlık gerekli hallerde kurulu toplantıya davet edebilir ve en az 15 gün önce üyelere yazılı olarak bildirilir.
e. Kurul en az 6 üyenin katılımı ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Oylarda eşitlik olması halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
f. Kurul kararları karar defterine yazılır ve toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır. Kararı imzalamadan toplantıyı terk eden üye o toplantıya katılmamış sayılır. Karara muhalif olanlar, şerh koymak suretiyle kararları imzalarlar. Muhalif görüş gerekçesinin karar altında veya ekinde belirtilmesi zorunludur.
f. Kurulun sekreterya hizmetleri Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülür.
g. Kurul gerekli gördüğü hallerde,  ilgili sivil toplum kuruluşunu tüm masrafları kendilerine ait olmak üzere toplantıya davet edebilir.
h. Ankara dışından toplantıya katılan kurul üyelerine 6245 sayılı Harcırah Kanunu Hükümleri çerçevesinde Bakanlık tarafından harcırah ödenir.


Madde 7- Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulunun yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır:
  1. Türk Hemşireler Derneği tarafından önerilen sertifika programlarını yönetmelik ilkeleri doğrultusunda değerlendirmek, başvuran kurumlara eğitim yetkisi vermek veya verilmiş yetkiyi kaldırmak,
  2. Ulusal düzeyde hemşirelikte özel alan eğitim faaliyetlerinin sonuçlarını değerlendirmek,
  3. Eğitilen personelin özlük haklarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak.

Madde 8- Hemşirelik Eğitim Konseyi (HEK) THD bünyesinde kurulmuş olan Türk Hemşireler Derneği’nden 3 temsilci ile Hemşirelik Eğitim Kurumları ve Hemşirelik Özel Alan Dernekleri başkan ya da temsilcilerinden oluşan ve hemşirelikte temel ve temel üstü eğitimle ilgili geniş katılımlı bir kuruldur.  
THD- HEK’e görevlendirilenler,  üç yıl süre ile görev yapar. Yeni kurul üyeleri seçilinceye kadar mevcut üyelerin görevi devam eder. 
Madde: 9- Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyinin görev, yetki, sorumlulukları şunlardır:

  1. Türk Hemşireler Derneği Hemşirelik Eğitim Konseyi, özel alan hemşirelik eğitimi programlarını, Türk Hemşireler Derneğinin ‘Özel Alan Hemşirelik Eğitimi Yönergesi’ doğrultusunda yönetir.
  2. Hemşirelik alanında Özel Dal Dernekleri ve eğitim kurumları tarafından teklif edilen sertifika programları ile ilgili başvuruları, ulusal ve uluslar arası standartlar doğrultusunda değerlendirmek üzere ilgili Hemşirelik Özel Alan Bilimsel Kurullarını (Board/Çalışma Grupları) oluşturmak,
  3. Uygun görülen programları ‘Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’na sunmak,
  4. ‘Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurul’u tarafından açılması istenen programlara ilişkin ‘Özel Alan Bilimsel Kurulları’nı oluşturmak ,
  5. Özel Alan Bilimsel Kurulları tarafından oluşturulan eğitim programlarının,  Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu aracılığı ile uygulanmasını sağlamak,
  6. Uygulanan sertifika programlarını değerlendirmek ve sonuçlarını ‘Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Üst Kurulu’na bildirmek.

Madde 10-Hemşirelikte Özel Alan Bilimsel Kurulu

Açılacak her özel hemşirelik alanı için, Türk Hemşireler Derneği-HEK tarafından çağrılan, ilgili özel alanda uzman olan hemşirelik öğretim üyeleri ve var ise hemşirelik özel dal derneklerinin yok ise THD’ nin en az lisans diplomalı ve sertifikalı temsilcileri ile “eğitim fakültelerinin “program geliştirme” ve “ölçme ve değerlendirme” uzmanlarından oluşur.
Madde 11- Özel Alan Bilimsel Kurulu yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.      Bilimsel ve teknolojik gelişmeler ışığında eğitim programı düzenlenecek özel alanların görev analizlerine ve görev tanımlarına dayalı ders müfredatını oluşturmak ,
b.      Özel alan/dal eğitimlerine model olacak eğitim planlarını hazırlamak ve Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne önermek,
c.       Özel alan/dal eğitiminde sorumluluk almak isteyen hemşirelik kuruluşlarının programlarının uygunluğunu değerlendirmek, uygulanan programları denetlemek ve sonuçlarını Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne rapor etmek,
d.      Eğitimlerle ilgili yayın ve doküman çalışmaları yapmak,
e.       Özel alan/dal eğitimi almış hemşire ve sağlık memurlarının hizmete katkılarını araştırmalarla ölçmek, değerlendirmek; bu sonuçlardan programların yeniden  planlanmasında  yararlanmak,
f.       Özel alan/dallarla ilgili “Ulusal Bakım Protokolleri”ni belirlemek ve duyurulmak üzere Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne önermek,
g.      Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili olarak “Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne gerekli gördüğü diğer konularda görüş bildirmek.
h.      Programın kredilendirme sistemini oluşturmak ve Hemşirelik Eğitim Konseyi’ne önermek.

Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu
Madde 12- Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”, ilgili özel alanda yeterli kaynaklara (Öğretim üyesi, uygulama alanı, malzeme vb donanıma) sahip bir üniversiteye bağlı hemşirelik eğitimi veren kurumun ve var ise özel dal derneklerinin yok ise THD’ nin en az lisans diplomalı ve sertifikalı temsilcilerinden oluşan en az 3 kişilik kurulu,
Özel hemşirelik alanında özelleşmiş en az bir hemşire, bir yönetici hemşire ve bir eğitim hemşiresi de yer alabilir. Eğitim programı hem özel alanda hem de eğitimde yetkili (en az )bir hemşire tarafından koordine edilir. Kurs koordinatörünün bilgi ve becerisini yenilemek için maddi ve yönetsel destek sağlanır.

Madde 13- Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurullarının yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.      Belirlenen özel alan/dal eğitim planlarınıEğitim Üst Kurulu”na sunmak ve onaylatmak,
b.      Belirlenen özel alan/dal eğitim programlarını yürütmek üzere koordinatör/koordinatörler seçmek,
c.       İlgili özel alan/dal eğitimine ilişkin eğitim ortamını hazırlamak,
d.      İlgili özel alan/dal eğitiminde kullanılacak kaynak ve dokümanları (kurs notları devam çizelgesi, sınav kağıtları, beceri kontrol listeleri vb.) oluşturmak,
e.       İlgili özel alan/dal eğitim programında rol alacak eğitimcilerle işbirliği yapmak,
f.       Uygulamalı eğitimle ilgili kuruluşların yöneticileri ile işbirliği yapmak, uygulamalı eğitimde rol alacak “Klinik  Rehber  Hemşireler” i belirlemek,
g.      İlgili özel alan/dal eğitim programına başvuran kişileri değerlendirmek ve katılımcıları belirlemek,
h.      Programla ilgili kişi ve kuruluşlarla yazışma ve iletişimi sağlamak,
i.        Programı başarı ile tamamlayanların yetki belgelerinin düzenlenmesini sağlamak,
j.        İlgili özel alan/dal eğitim programı ile ilgili kayıtların tutulmasını sağlamak ve her bir programla ilgili rapor hazırlamak ve bu raporları THD’ ye ve “Eğitim Üst Kurulu”na bildirmek,
k.      İlgili özel alan/dal eğitim programında görev alan eğitimcilere ders ücreti, harcırah, yolluk vb ödemelerin yapılmasını sağlamak,
.

Koordinatörler

Koordinatörler” Özel alan/dal eğitim programının koordinasyonundan sorumlu, en az lisans diplomalı (o alanda sertifikalı ve eğitim formasyonu olan) ya da uzman (doktora ve yüksek lisans diplomalı) hemşirelerdir. Düzenleme kurulu içinden en az bir kişi koordinatör seçilir.

Madde 14- Koordinatörlerin yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.      Eğitim Düzenleme Kurulunun Madde 11’de yer alan yetki sorumluluk ve görevlerinin c,d,e,f,g,i,j,k fıkralarında belirtilen görevleri, Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kuruluna karşı sorumlu olmak üzere yürütmek,
b.      İlgili özel alan/dal kuramsal ve uygulamalı eğitimini izlemek ( kapsam,devam,disiplin vb)  iyileştirici ve kolaylaştırıcı faaliyetlerde bulunmak,
c.       Kuramsal ve uygulamalı eğitimin ölçme ve değerlendirmelerini yapmak
d.      İlgili özel alan/dal eğitim programı ile ilgili kayıtları tutmak, her bir programla ilgili rapor hazırlamak ve bu raporları “Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu”na bildirmek,

Uygulama Alanları

Madde 15- Uygulama alanı hemşire yöneticilerinin yetki, sorumluluk ve görevleri şunlardır;
a.      Planlanan özel alan/dal eğitimindeki uygulama faaliyetlerinin yürütülmesinde “Eğitim Düzenleme ve Yürütme Kurulu” ve “Koordinatör” e destek olmak,
b.      Planlanan özel alan/dal eğitimine katılması istenen eğitimci hemşire ve klinik rehber hemşirelerin görevlendirilmesi ile uygulamalı eğitim ortamının hazırlanmasına destek vermek.
.
                                                    DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Eğitime Katılacaklar ve Programla İlgili Hususlar

Kayıt-Kabul Şartları
Madde 16- Hemşirelikte Özel Alan/Dal Eğitimine katılacak adaylarda aranacak şartlar şunlardır;
  1. Türkiye’de diploması onaylanmış hemşire ve hemşireliğe denk eğitimli sağlık memurluğu diplomasına sahip olmak,
  2. Bilimsel Danışma Kurulu tarafından ilgili özel alana ilişkin belirlenen koşulları sağlamış olmak.
Programla İlgili Hususlar
Madde 17- Programla ilgili aşağıda belirtilen hususlar uygulanır:
a.      Her bir özel alan/dal eğitim programı, en az 20 en fazla 30 kişilik gruplardan oluşturulur.
b.      Özel alan/dal eğitiminin uygulamalı kısmında en fazla 6 kişi için bir klinik rehber hemşire görevlendirilir.
c.        Özel alan/dal eğitim programına katılanlar, eğitim süresince ders, beceri laboratuvarı uygulamaları ve klinik uygulamalara devam etmeye, verilen ödevleri ve görevleri zamanında yapmaya ve sınavlara girmeye zorunludurlar.
d.      Özel alan/dal eğitim programına devam zorunludur, geçerli bir özüre dayansa bile kuramsal ve uygulamalı eğitime devamsızlık yapanlar telafi etmemeleri halinde yetki belgesi alamazlar.
e.       Özel alan/dal eğitim programında katılımcıların değerlendirilmesi öğrenim hedefleri doğrultusunda yapılır; kuramsal konularla ilgili yazılı olarak en az iki “Ara sınavı” ve/veya ödevler, eğitim oyunları, vaka çalışmaları, problem çözme egzersizleri ve “Bitirme Sınavı” yapılır; ara sınavların veya dönem içi çalışmalara verilen puanların % 40’ı, bitirme sınavının %60’ı alınarak geçme notu hesaplanır. Beceri laboratuvarı ve klinik uygulamalarda ise adaylar özel alan/dal ile ilgili hedeflenen beceriler (örneğin hasta ile iletişim, hasta eğitimi, vb) yönünden beceri kontrol listeleri ile değerlendirilir.  Katılımcıların başarılı sayılması için eğitimin tamamına katılmış olmaları, kuramsal sınavlardan ve dönem içi çalışmalardan en az 80 almaları ve hedeflenen becerileri başarmaları gerekir.

f.       Özel alan/dal eğitim programında başarılı olanlara ilgili alanda yetkiyle çalışabileceklerini belgeleyen sertifika verilir. Sertifikalar ilgili alandaki bilgi ve uygulamanın gelişme hızına göre 2 ile 5 yıl arasında ki bir sürede yeniden onaylanır. Yeniden onaylama, (uzaktan eğitim de dahil olmak üzere) çeşitli yöntemler ile “yeni bilgi ve becerileri içeren kuramsal ve/veya uygulamalı türde sınavlar yapılmasını veya sürekli eğitim kredilerinin belgelendirilmesini gerektirir.
g.      Özel alan/dal eğitim programında başarısız olanlar ikinci bir kez aynı programa alınabilir, ancak ikinci kez başarısız olanlar aynı programa bir daha alınmazlar.

BEŞİNCİ BÖLÜM
Atama ve özlük Haklarına İlişkin Hükümler


Madde 18- Hemşirelikte özel alan/dal eğitimini başarı ile tamamlamış olan hemşire ve sağlık memurlarına eğitim aldıkları alanda hizmet veren sağlık kuruluşlarında ilgili birimde çalışma önceliği verilir.
Madde 19- Hemşirelikte özel alan/dal eğitimini başarı ile tamamlamış hemşire ve sağlık memurlarının özlük hakları ile ilgili düzenlemeler ilgili Bakanlık ve kuruluşlar nezdinde yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Yürütme
Madde 20- Bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürürlük
Madde 21- Bu yönetmeliği Sağlık Bakanlığı yürütür.
                                              



   EK BÖLÜM
Hemşirelikte Özel Alan Eğitim Programlarının Açılması, Başvuru Yapılması İle İlgili Hususlar


Madde 22 -  Hemşirelerin “Özel Alan Eğitimi” alması ile ilgili yeni eğitim programlarının başlatılması teklifi, “sağlık kuruluşları, özel dal dernekleri, hemşirelik eğitim kurumları veya kişiler” tarafından “THD’ ye yapılır.  Bu teklif THD Hemşirelik Eğitim Konseyi’nde oluşturulan bir çalışma grubu tarafından incelenir; karar ve gerekçeleri ve karar olumlu ise “eğitim programının standartları”  THD aracılığı ile üst kurula bildirilir.

Genelgeler

6111 sayılı kanun 37.madde kademe ilerlemesi



ÖZET: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 25/2/2011 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 6111 sayılı Kanunla değişik 37 nci maddesi ile 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanması hk. (08/02/2012-24649)


657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 25/2/2011 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 6111 sayılı Kanunla değişik 37 nci maddesi ile 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanması hususunda görüş talep eden ilgide kayıtlı yazı incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 37 nci maddesinde, “Bu kanun hükümlerine göre öğrenim durumları, hizmet sınıfları ve görev unvanları itibariyle azami yükselebilecekleri derecelerin dördüncü kademesinden aylık almaya hak kazanan ve son sekiz yıllık süre içinde herhangi bir disiplin cezası almayanların kazanılmış hak aylıkları kadro şartı aranmaksızın bir üst dereceye yükseltilir” hükmü ile 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, “Son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır” hükmü yer almaktadır.
Anılan 6111 sayılı Kanunun “Yürürlük” başlıklı 215 inci maddesinin (j) bendinde yer alan "Bu Kanunun; … j) Diğer hükümleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer." hükmü uyarınca 657 sayılı Kanunun 37 ve 64 üncü maddelerinde yapılan değişiklikler yayımı tarihinde yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
Ayrıca, 6111 sayılı Kanunla eklenen 657 sayılı Kanunun geçici 36 ncı maddesinde, son yıllık sicil notu ortalaması 90 ve üzeri uygulamasından yararlanmaya, 1 ila 5 yılı kalanlar için düzenleme yapılmıştır. Bu itibarla disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin başlangıç tarihi 25/2/2011 olarak kabul edilmeli, bu tarihten önce sicil raporu düzenlenen personelin ise geçici 36 ncı madde hükümleri dikkate alınarak sekiz yıllık sürenin uygulanması değerlendirilmelidir.
4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun geçici 9 uncu maddesinde ise, “Kamu İktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarda sözleşmeli statüde çalışmakta iken bu Kanunun 22 nci maddesi uyarınca 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi kurumlara nakledilerek Devlet memuru statüsüne geçirilenlerin sözleşmeli statüde (kapsam dışı personel dahil) geçen hizmet süreleri; aynı Kanunun ek geçici 1, 2 ve 3 üncü maddelerine göre, 458 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümleri de dikkate alınmak suretiyle, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydıyla kadro şartı aranmaksızın kazanılmış hak aylık, derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce özelleştirme kapsamına alınmış bulunan kuruluşlardan kamu kurum ve kuruluşlarına atanmış bulunan memur ve sözleşmeli personel hakkında da bu madde ile bu Kanunun 22 nci maddesinde fark olarak ödenmesi öngörülen tazminata ilişkin hükümler uygulanır” denilmektedir.
Diğer taraftan, 657 sayılı Kanunun 132 nci maddesinin ilk fıkrasında, “Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır” hükmü yer almaktadır.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar uyarınca;
-Disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin başlangıç tarihinin 6111 sayılı Kanunla değişik 657 sayılı Kanunun 37 ve 64 üncü maddelerinin yürürlük tarihi olan 25/2/2011 olarak kabul edilmesi ve Devlet memurlarının sicilleri sebebiyle mezkur Kanunun geçici 36 ncı maddesi çerçevesinde geriye doğru faydalanacakları yıllar esas alınmak suretiyle değerlendirilmesi gerektiği,
-Devlet memurlarının disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında sadece memuriyet hizmet sürelerinin esas alınarak değerlendirileceği, 657 sayılı Kanun veya diğer mevzuat uyarınca, kazanılmış hak aylık derece ve kademesinde değerlendirilen sürelerin, disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında özel bir hüküm olmaması halinde dikkate alınmayacağı,
-657 sayılı Kanunun 4/B maddesine göre sözleşmeli statüde istihdam edilen personel ile farklı mevzuat hükümlerine tabi sözleşmeli, işçi gibi statülerde bulunan personelin Devlet memuru olmaması ve mevzuatlarında disiplin hükümlerinin bulunmaması nedeniyle, söz konusu statülerdeki hizmetlerinin disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında değerlendirilemeyeceği,
-Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarda sözleşmeli statüde çalışan personelden, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun geçici 9 uncu maddesi uyarınca nakledilerek ya da sözleşmesini feshedip açıktan atama yoluyla Devlet memuru olarak atananların, bu statüde geçen hizmetlerinin, disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin hesabında değerlendirmenin mümkün bulunmadığı,  
-657 sayılı Kanunun 132 nci maddesinin ilk fıkrası uyarınca disiplin cezalarının verildiği tarihten itibaren hüküm ifade edeceği belirtildiğinden, disiplin cezası almaksızın geçirilen sekiz yıllık sürenin başlangıcının, disiplin cezasının verildiği tarihten itibaren geçerli olacağı, 
-657 sayılı Kanunun 141 inci maddesi gereği görevden uzaklaştırılan veya görevinden uzak kalan memurların, mezkur Kanunun 143 üncü maddesi uyarınca disiplin cezası almaksızın görevlerine dönmeleri halinde, artık görevden uzak kalması hususunda haklı bir gerekçe kalmadığından, görevden uzak kaldığı bu sürelerin sekiz yılın hesabında dikkate alınması gerektiği,
-118 seri nolu Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğinin 7 nci maddesi hükmünün emeklilik müktesep kademe ve derecesi ile ilgili olduğundan, bu hususun Başkanlığınızca değerlendirilmek suretiyle işlem tesis edilmesi gerektiği,
mütalaa edilmektedir.